27 juni 2022

Vier op de vijf ouderen shopt regelmatig online

Ouderen weten hun weg prima te vinden als het gaat om internetshoppen. Bijna 80 procent geeft aan weleens aankopen te doen bij webwinkels. Dat blijkt uit een online peiling van ANBO, in samenwerking met de Stichting Accessibility.

"Het is goed om te zien dat 4 op de 5 ouderen online shopt. Maar wij zijn ook benieuwd hoe het zit met de 20 procent die dat niet doet," zegt Anouk Butterlin, projectleider bij Stichting Accessibility en expert op het gebied van de digitale toegankelijkheid van ouderen.

Te veel gedoe

Als reden om níet online te winkelen noemt 73 procent van de ondervraagden dat ze de producten graag eerst willen zien, in hun handen willen houden en eventueel willen passen. 42 procent vindt het terugsturen van artikelen te veel gedoe. Ook noemen de 65-plussers die niet online shoppen als reden dat ze liever de plaatselijke middenstand willen steunen. Of ze vinden dat de vele vervoerskilometers van pakketbezorgdiensten het milieu belasten en daar willen ze niet aan bijdragen.

De ruime meerderheid die wel online winkelt doet dat vooral vanwege het gemak, twee derde van de ondervraagden noemt dit als reden. En 42 procent shopt online omdat sommige producten alleen in een webshop te verkrijgen zijn. Kleding, schoenen en accessoires belanden het vaakst in de online winkelmandjes van de ondervraagden, 63 procent van de aankopen valt binnen deze categorie. Daarnaast zijn boeken populair (44 procent) en computerartikelen en andere elektronica (35 procent).

Loopje

Online boodschappen doen is niet zo in trek: slechts 21 procent geeft aan de levensmiddelen weleens via internet te bestellen. Bovendien zegt 37 procent dat ze niet van plan zijn om ooit boodschappen bij een online supermarkt te doen. Anneke Sipkens, directeur van ANBO, verbaast dit niet: "Dat ouderen voor hun boodschappen liever naar een fysieke supermarkt in de buurt gaan snap ik wel. Voor veel mensen is het meteen een loopje."

Senioren vinden ‘betrouwbaarheid’ het belangrijkst bij het online shoppen. Maar liefst 82 procent geeft in de peiling aan hierop te letten bij het bezoeken van webshops. En hoewel 64 procent aangeeft dat het online aankopen doen hen goed afgaat, komen de ondervraagden ook obstakels tegen. Het onduidelijke taalgebruik op de websites, het juiste product niet kunnen vinden en het verplicht moeten aanmaken van een account worden genoemd als zaken die het online winkelen bemoeilijken.

Vervolgonderzoek

Anouk Butterlin merkt op dat deze resultaten op zichzelf nog geen volledig beeld geven: "De groep die we nu ondervraagd hebben ís al online vaardig. Er zijn ook ouderen voor wie dat niet geldt." Om beter te begrijpen wat ouderen kan helpen tijdens het online shoppen, zal Stichting Accessibility binnenkort van start gaan met een gebruikersonderzoek. "Dat houdt in dat een kleinere groep deelnemers geobserveerd en geïnterviewd zal worden als het gaat om hun online koopgedrag," vertelt Butterlin. "Zodat we meer informatie krijgen over hoe ze bijvoorbeeld door een webshop navigeren en welke barrières ze daarin tegenkomen." De webshops die zijn geselecteerd voor het vervolgonderzoek komen uit de mode-, de elektronica- en de supermarktbranche.

Ons laatste nieuws en voordeel in uw mailbox?

Klik op onderstaande button en kies welke nieuwsbrief u wilt ontvangen. 

AANMELDEN

Vier op de vijf ouderen shopt regelmatig online