25 augustus 2021

Alleenstaande ouderen de klos in de supermarkt

Een derde van de zeventigers en tachtigers is alleenstaand, maar in de supermarkt zijn ze de klos: de aanbiedingen zijn gericht op meerpersoonshuishouden en dus zijn zij duurder uit. Dat blijkt uit een onderzoek van ANBO. We vragen aan de supermarkten om ook oog te hebben voor deze meer dan een miljoen Nederlanders.

ANBO heeft een peiling gedaan onder 4.333 ouderen naar hun ervaringen met het boodschappen doen bij de supermarkt, waarvan 1.559 alleenwonenden van 66 jaar en ouder.

Als je specifiek kijkt naar die éénpersoonshuishoudens, dan valt op dat veel alleenwonende ouderen prijsbewust zijn: twee derde let op de prijzen van de verschillende producten en de verschillende hoeveelheden. Maar zij zijn meer geld kwijt zijn dan de meerpersoonshuishoudens: 83% ervaart dat kleinere verpakkingen relatief duurder zijn en 70% laat aanbiedingen van grotere hoeveelheden links liggen. Dat blijkt ook uit de open antwoorden: ze zouden liever een aanbieding zoals ‘één voor de prijs van een halve’ willen, dan ‘twee voor de prijs van één’. Verder ergeren zij zich vaak aan te grote verpakkingen.

Ouderen op onderzoek

Op ons verzoek zijn vervolgens ouderen, die mee hebben gedaan aan de peiling, op pad geweest naar de supermarkten om naar de aanbiedingen te kijken en die op foto vast te leggen. Zij kwamen tal van voorbeelden tegen van waar alleenstaanden inderdaad duurder uit zijn dan de meerpersoonshuishoudens.

  • Zo is de gewone verpakking Iers rundbiefstuk bij de Jumbo 168 gram en kost €4,45. Maar de aanbieding is 390 gram voor €7,50. Dat is véél biefstuk voor een alleenstaande, die omgerekend niet €19,23 maar €26,60 per kilo kwijt is; bijna veertig procent meer.
  • Bij de Albert Heijn kost een zakje 100 gram gesneden ijsbergsla €0,85. Maar de aanbieding is 400 gram voor €1,49. Dat zou dus neerkomen op slechts €0,37 voor 100 gram. De alleenstaande betaalt omgerekend dus meer dan twee keer zoveel.  

Actie richting supermarkten

ANBO roept de brancheorganisatie CBL en de supermarkten dan ook op om meer oog te hebben voor de alleenstaanden. Het is raar dat kleinere hoeveelheden van hetzelfde product omgerekend zo véél duurder zijn dan grotere hoeveelheden. Verder vinden we dat ook de groep alleenstaanden moet kunnen profiteren van kortingen: aanbiedingen zouden ook gericht moeten zijn op kleinere hoeveelheden.  

Ons laatste nieuws en voordeel in uw mailbox?

Klik op onderstaande button en kies welke nieuwsbrief u wilt ontvangen. 

AANMELDEN

anbo-boodschappen-01