Overbelaste bezorgdienst; supermarkt moet verantwoordelijkheid nemen
In maart, tijdens de eerste coronagolf, en in oktober hebben we vanuit ANBO supermarkten ook al opgeroepen om hun bezorgservice voor een deel vrij te houden om kwetsbare mensen te helpen. Dat doen we nu opnieuw, want het probleem is er nu weer. Op onze speciale corona telefoonlijn krijgen we nog altijd telefoontjes binnen van ouderen en zieke mensen die aangeven dat het heel lang duurt voordat de bestelde boodschappen thuis bezorgd kunnen worden.
Voorrang
Volgens Sipkens moeten supermarkten hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen en voorrang geven aan kwetsbare mensen. “Als zij echt niet terecht kunnen bij de landelijk georganiseerde bezorgdiensten, moeten lokale supermarkten het stokje overnemen en zelf aan huis bezorgen”, meldt ze op de site van Kassa.
Onbegrijpelijk
Ze gaat daar tevens in op de minimale bestelkosten en de kosten voor het laten bezorgen van boodschappen. “Supermarkten zouden dit bedrag moeten verlagen voor mensen die dit niet kunnen betalen want voor een alleenstaande is dit echt heel veel geld. Het is onbegrijpelijk dat dit nog niet is gebeurd. De omzet van supermarkten is het afgelopen jaar nota bene met acht procent gestegen. Daar mag je toch wel wat voor terug verwachten.”
Gezond? Doe dan zelf boodschappen
In oktober riepen we iedereen die gezond is al op zelf naar de supermarkt te gaan en om géén gebruik te maken van de bezorgdienst. Dan kunnen supermarkten de mensen helpen die de bezorgdienst écht nodig hebben.
Tv-programma Kassa is vanavond om 19.05 uur te zien op NPO1.