4 april 2023

Maand april: extra aandacht voor online oplichting

Het is weer april: de maand van Senioren en Veiligheid. Ouderen zijn niet vaker slachtoffer van strafbare feiten dan andere leeftijdsgroepen, maar ze zijn wel een gewild slachtoffer voor allerlei vormen van online oplichting (bijvoorbeeld via WhatsApp). We zetten de meest voorkomende vormen van online oplichting hier nog even voor u op een rijtje.

Vrijwel iedereen met een e-mailadres heeft ze wel eens gehad: phishing-mailtjes. Criminelen sturen een mail om persoonlijke gegevens los te peuteren, zoals inloggegevens, pincodes of bankrekeningnummers. In de mail staat een link waarop u moet klikken. Belangrijk is dat u die link eerst checkt. Hoe doet u dat?

  • Ga met het pijltje (cursor) op de link staan zónder te klikken en kijk wat er in de link staat. Staan er rare dingen in? Niet klikken.
  • Kopieer de link waaraan u twijfelt en plak deze op de website checkjelinkje.nl

Vorig jaar heeft het ministerie van Justitie en Veiligheid hierover een filmpje gemaakt. Dat kunt u hieronder bekijken.

Heeft u toch geklikt op een linkje in de mail zonder te controleren of dit wel veilig was? Verander dan uw wachtwoorden en doe een virusscan op uw computer. Als u daadwerkelijk bent opgelicht, doe dan aangifte bij de politie.

Hulpvraagfraude

Een andere vorm van oplichting waar ouderen geregeld het slachtoffer van worden, is hulpvraagfraude via WhatsApp. U krijgt een appje van een bekende, via een onbekend nummer. Deze zogenaamde bekende vraagt u om snel geld over te maken, via een Tikkie of een bankrekeningnummer van een ander. Wat kunt u doen om te controleren of u echt door een bekende bent benaderd?

  • Bel de bekende op het nummer dat u van deze persoon hebt en vraag of hij of zij u heeft benaderd.
  • Als u de bekende niet kunt bereiken, moet u geen geld overmaken totdat u hem of haar wel heeft gesproken.

Mocht u toch slachtoffer zijn geworden van hulpvraagfraude, doe dan aangifte bij de politie. Ook is het goed een melding te maken bij de Fraudehelpdesk.

Spoofing

Tenslotte is er nog de helpdeskfraude, ook wel spoofing genoemd. Vorige week kwamen er nieuwe cijfers naar buiten, waaruit blijkt dat deze vorm van oplichting vorig jaar is toegenomen. Meestal gaat het om bankhelpdeskfraude. U wordt zogenaamd gebeld door de bank, die u wil helpen om fraude te voorkomen. De nep-medewerker van de bank zegt dat uw bankpas moet worden omgewisseld en dat u uw pincode moet geven. Goed om te onthouden:

  • De bank boekt geen geld over naar een kluisrekening of veilige rekening.
  • De bank zal nooit via de telefoon vragen om in te loggen of een pincode door te geven.
  • De bank stuurt niemand naar uw huis om uw bankpas op te halen of een nieuwe te brengen.

Bekijk hieronder het filmpje dat vorig jaar is gemaakt in het kader van de campagne Senioren en Veiligheid.

Ook bij deze vorm van oplichting is het belangrijk dat u aangifte doet bij de politie en een melding maakt bij de Fraudehelpdesk.

ANBO helpt u graag om u nog beter te wapenen tegen deze criminelen. Onze Consulenten komen graag bij u thuis om samen te kijken hoe u oplichters te slim af kunt zijn. Meer weten? Klik dan op onderstaande knop.

Veiligheidscheck

Ons laatste nieuws en voordeel in uw mailbox?

Klik op onderstaande button en kies welke nieuwsbrief u wilt ontvangen. 

AANMELDEN

Maand april: extra aandacht voor online oplichting