Wat is het doel van extra verificatie sms-code om persoonlijke pagina bij verzekeraar in te kunnen zien?

Zorgverzekeraars: extra sms-controle met DigiD vanaf half april 2015. Verzekeraars willen de gegevens van cliënten nog beter te gaan beschermen. Daarom hebben verzekerden vanaf half april 2015 een extra sms-code nodig om online in te kunnen loggen op de persoonlijke pagina bij hun zorgverzekeraar. Voorheen was inloggen met alleen een DigiD-code mogelijk. Na het inloggen kunt u uw gegevens over bijvoorbeeld het zorgverbruik, eigen risico, status van declaraties, financiële overzichten en ontvangen berichten op uw eigen persoonlijke pagina inzien.

Deze maatregel is zo afgesproken in de nieuwe gedragscode van Zorgverzekeraars Nederland en geldt voor alle zorgverzekeraars in Nederland. Zij houden zich hiermee aan de verplichtingen die staan in de Wet bescherming persoonsgegevens.

Deze extra sms-code is een half jaar geldig op het apparaat waarmee u inlogt. U hoeft dus niet iedere keer een extra code in te vullen. Pas na een half jaar vraagt DigiD weer om een nieuwe sms-code.

Is uw mobiele nummer al bekend bij uw zorgverzekeraar, dan ontvangt u de eenmalige sms-code automatisch.

Heeft u geen mobiele telefoon en wilt u wel uw gegevens inzien? U kunt als u ANBO-lid bent en deelnemer aan het ANBO Zorgcollectief hierover contact opnemen de ANBO Alpina (voorheen Heilbron) Zorgadvieslijn: telefoon 088 121 02 02 of per e-mail via vraag@zorgadvieslijn.nl 

Ook voor alle andere vragen over uw zorgverzekering kunt u de Zorgadvieslijn bellen of mailen.

ANBO Advies

  • Persoonlijk advies
  • Hulp bij u thuis, per telefoon of via e-mail
  • Snel antwoord op uw vraag
  • Het ANBO Adviesteam is er voor u
  • Direct, persoonlijk en telefonisch bereikbaar!
  • ANBO leden waarderen ons advies met een 8,5
  • Exclusief en gratis voor leden

Geen antwoord gevonden op uw vraag?

Wilt u ook toegang tot alle informatie en diensten van ANBO, word dan nu lid.

Lid worden