Bij wie kan ik terecht voor klachten over mijn zorgverzekering?

Als u klachten heeft over uw zorgverzekering, kunt u de klachtenlijn van uw zorgverzekering bellen. Komt u er niet uit met uw verzekering? Misschien kunt u dan terecht bij de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ). Zowel de Ombudsman Zorgverzekeringen en de Geschillencommissie Zorgverzekeringen vallen onder deze stichting. De eerstgenoemde bemiddelt tussen u en uw zorgverzekeraar. Dit is gratis. 

Lukt deze bemiddeling niet, dan kunt u uw klacht aan de Geschillencommissie Zorgverzekeringen voorleggen. De uitspraak van de commissie is bindend. Voor deze dienst moet u betalen, maar als u in het gelijk wordt gesteld krijgt u deze kosten terug.

Met de speciale sneltest kunt u kijken of de SKGZ u kan helpen.

Als ANBO-lid kunt u op onze site gratis een voorbeeld bezwaarschrift tegen de beslissing van uw zorgverzekering downloaden. Hiervoor moet u wel inloggen.

Klik hier voor het voorbeeld bezwaarschrift verzoek heroverweging zorgverzoek.

Meest gestelde vragen

ANBO Advies

  • Persoonlijk advies
  • Hulp bij u thuis, per telefoon of via e-mail
  • Snel antwoord op uw vraag
  • Het ANBO Adviesteam is er voor u
  • Direct, persoonlijk en telefonisch bereikbaar!
  • ANBO leden waarderen ons advies met een 8,5
  • Exclusief en gratis voor leden

Geen antwoord gevonden op uw vraag?

Wilt u ook toegang tot alle informatie en diensten van ANBO, word dan nu lid.

Lid worden