Wat kan ik doen tegen agressieve verkopers?

Vanaf 1 juli 2021 zijn de nieuwe wettelijke regels voor telemarketing van kracht. Deze regels bepalen onder welke voorwaarden bedrijven consumenten met een commercieel aanbod mogen bellen. Bedrijven mogen vanaf 1 juli alleen nog consumenten bellen die daarmee vooraf hebben ingestemd, die klant zijn of dat recent zijn geweest. Het Bel-me-niet Register is per 1 juli 2021 opgeheven.

Toestemming
Organisaties met commerciële, ideële of charitatieve doelen die aan telemarketing doen, mogen niet meer zonder toestemming bellen naar natuurlijke personen (dit zijn consumenten, eenmanszaken, een CV, een VOF, of een maatschap) die nog geen klant zijn.

Deze telemarketing bedrijvende organisaties mogen alleen nog bellen:

  • als u vooraf toestemming heeft gegeven (dit heet opt-in),
  • of als u (al) klant bent van de bellende organisatie (klantrelatie).

Een klantrelatie houdt in dat u in het verleden producten of diensten heeft gekocht van de betreffende organisatie. Het telemarketingbedrijf mag alleen bellen als:

  • u bij het eerder kopen van een product of dienst uw telefoonnummer hebt achtergelaten
  • u op dat (koop-)moment is verteld dat uw telefoonnummer gebruikt zal worden om u ook later te bellen
  • u bij het doorgeven van uw telefoonnummer de mogelijkheid is geboden om bezwaar te maken tegen telefonische benadering (dit heet opt-out)
  • het vervolgcontact gaat over producten of diensten die passen bij de producten of diensten die u eerder heeft gekocht

Meer informatie over het Meldpunt Telemarketing vindt u hier.

Meest gestelde vragen

ANBO Advies

  • Persoonlijk advies
  • Hulp bij u thuis, per telefoon of via e-mail
  • Snel antwoord op uw vraag
  • Het ANBO Adviesteam is er voor u
  • Direct, persoonlijk en telefonisch bereikbaar!
  • ANBO leden waarderen ons advies met een 8,5
  • Exclusief en gratis voor leden

Geen antwoord gevonden op uw vraag?

Wilt u ook toegang tot alle informatie en diensten van ANBO, word dan nu lid.

Lid worden