Meer bescherming bij boeken van vakanties

Reizigers die online hun eigen vakantiepakket samenstellen hebben dezelfde bescherming als consumenten die een reis boeken via traditionele reisbureaus.

De regels die hiervoor gelden:

  1. Consumenten kunnen een pakketreis annuleren en hun geld terugkrijgen als de prijs met meer dan 8% stijgt. Annuleren wordt ook mogelijk bij bepaalde gebeurtenissen, zoals een natuurramp of terroristische aanslag.
  2. Aanbieders moeten reizigers informeren over hun rechten, waarbij duidelijk moet zijn welke partij verantwoordelijk is als er iets misgaat.
  3. Vóór het sluiten van een reisovereenkomst moeten reisorganisaties en ondernemers aan de reiziger duidelijk maken dat zij een pakketreis kopen.
  4. Vakantiegangers moeten essentiële informatie ontvangen voordat zij een reis boeken. Zoals het alarmnummer, vertrektijden en alle mogelijke extra kosten.
  5. Consumenten krijgen dezelfde bescherming bij 'click-through-aanbiedingen' (= naast vliegticket boeken word je doorgeleid naar website van een hotel om ook accommodatie te boeken) als bij georganiseerde reispakketten of combinaties van diensten die geboekt worden bij een enkele aanbieder.

Meest gestelde vragen

ANBO Advies

  • Persoonlijk advies
  • Hulp bij u thuis, per telefoon of via e-mail
  • Snel antwoord op uw vraag
  • Het ANBO Adviesteam is er voor u
  • Direct, persoonlijk en telefonisch bereikbaar!
  • ANBO leden waarderen ons advies met een 8,5
  • Exclusief en gratis voor leden

Geen antwoord gevonden op uw vraag?

Wilt u ook toegang tot alle informatie en diensten van ANBO, word dan nu lid.

Lid worden