Hoe voorkom ik fraude met mijn bankrekening?

Criminelen zijn heel creatief en inventief om wegen te vinden om aan uw bankgegevens te komen. Met die gegevens kunnen ze dan uw rekening leeghalen.

Het is belangrijk dat u alert blijft! ANBO helpt u met een aantal tips.

Bank-aan-huis-oplichting

Een nieuwe vorm van oplichting: de bank-aan-huis-oplichting. Wat hebben criminelen nu weer bedacht?

Een oplichter belt en doet zich voor als iemand van uw bank. Het telefoonnummer waarmee de oplichter belt, kan het echte nummer van de bank zijn, maar is het niet!  De nep-bankmedewerker maakt u eerst bang met een smoes door bijvoorbeeld te zeggen dat er een verdachte grote betaling vanaf uw bankrekening is gedaan, of dat uw computer niet meer veilig is of dat uw betaalpas of inlogapparaatje vervangen moet worden. Daarna maakt de nep-bankmedewerker u wijs dat iemand van de bank bij u langs moet komen (tja, corona, u kunt niet naar het kantoor komen, dus wij komen naar u) om de problemen op te lossen of om uw pas of inlogapparaat op te halen. Sommige criminelen zijn zo brutaal dat ze zich een weg naar binnen weten te banen om zogenaamd even te helpen met uw computer.

Trap ook hier niet in! Uw bank vraagt nooit om uw pincode, betaalpas of inlogapparaat en zal deze nooit bij u ophalen!

Meer weten? Kijk op de website Veiligbankieren.nl

ANBO | Bank aan huis oplichting | Raad en Daad
Click outside of the modal to close it

Spoofing

En dan spoofing. Bij spoofing doen criminelen zich voor als iemand anders. Bijvoorbeeld iemand van uw bank, of van een energiebedrijf of de Belastingdienst. Spoofing vindt plaats met verschillende manieren.

Telefoonnummer spoofing: de oplichters gebruiken een ander telefoonnummer dat erg betrouwbaar lijkt. Bijvoorbeeld van een helpdesk waar u eerder contact mee hebt opgenomen. De oplichters doen zich voor als de helpdesk van een bedrijf. Ze proberen via een handig praatje dat u hen toegang geeft tot uw computer.

Website spoofing: oplichters gaan zelfs zó ver, dat ze hele websites nabouwen. Zo maken ze bijvoorbeeld een website van een bank identiek na, zodat u denkt dat u op de officiële website zit. Hebt u uw gegevens ingevoerd op die nepwebsite, dan komen uw gegevens in de verkeerde handen terecht. 

E-mail spoofing: een andere benaming hiervoor is phishing. Dat wordt hieronder besproken.

In onderstaande video meer informatie over spoofing en vooral wat u ertegen kunt doen!

Phishing

Een veel voorkomende vorm van fraude is de zogenoemde phishing. Via een e-mail of telefoontje neemt de crimineel contact met u op.

Hoe herkent u nu valse e-mails?

Denkt u dat u een mail van uw bank krijgt? Denk er dan om dat uw bank u nooit via een e-mail zal vragen om uw pincode of creditcardgegevens.

Krijgt u een raar telefoontje? Dat zou een crimineel kunnen zijn:

Het gebeurt ook nog weleens dat criminelen uw pincode afkijken. Bijvoorbeeld als u in de supermarkt bij de kassa afrekent. Op slinkse wijze stelen ze daarna uw bankpas, zodat zij voldoende gegevens in handen hebben om aan uw geld te komen.

Meer informatie

Meer informatie over fraude met uw bankrekening vindt u op 

www.veiligbankieren.nl.

Uw veiligheid is onze zorg

  • Plan een (gratis) Veiligheidscheck bij u thuis
  • Of maak gebruik van onze Aangiftehulp
  • Persoonlijk advies en tips tegen o.a. inbraak en oplichting
  • Benodigde aanpassingen worden meteen voor u geregeld, mét korting!
  • Liever geen bezoek aan huis? Plan dan een telefonische of digitale check!
  • Word lid voor €48,- en profiteer, naast de gratis veiligheidscheck, van vele andere voordelen!
  • Exclusief en gratis voor leden
Naar overzicht

Altijd een goed en passend advies met Raad & Daad

  • Krijgt u persoonlijk advies via de Raad & Daad Advieslijn
  • Vertegenwoordigen wij u in de Nederlandse politiek
  • Advies en hulp via Raad & Daad (4 uur t.w.v. €380,-)

Geen antwoord gevonden op uw vraag?

Alleen voor leden van ANBO. Ook profiteren van deze voordelen?

Lid worden