APS: Sinterklaas voert actie voor treintoiletten

Sinterklaas en zijn pieten voeren vandaag, 22 november, actie op station Amsterdam Centraal. Zij helpen daarmee de CG-Raad, patiënten- en ouderenorganisaties, de vakbond voor rijdend personeel en reizigersvereniging Rover. Deze organisaties vinden het onacceptabel dat in Sprintertreinen geen toiletten zijn geplaatst. Duizenden mensen zijn daar de dupe van. Met name mensen met blaas- en of darmproblemen die vaak onverwacht naar het toilet moeten.

Zwarte pieten delen tussen 10.00 en 11.00 uur kaarten uit aan reizigers. Die kunnen ze tekenen en zo het pleidooi voor toiletten in treinen ondersteunen. Inmiddels zijn via de website petities.nl al duizenden handtekeningen verzameld. Deze worden op 23 november uitgereikt aan de voorzitter van de Kamercommissie voor Infrastructuur en Milieu.

De patiëntenverenigingen, ouderenorganisaties, reizigersorganisatie en vakbonden strijden al jaren voor toiletten in treinen. De NS geeft aan dat de Sprinters bedoeld zijn voor korte trajecten, maar feit is dat ze ook voor langere trajecten worden ingezet. Ook kan er sprake zijn van uitval of vertraging van treinen, waardoor de reis veel langer duurt.

Maar of het nu om een kort of lang traject gaat, maakt volgens de diverse organisaties eigenlijk niet zoveel uit. In beide gevallen moeten er toiletten aan boord zijn, want stel: je hebt een blaas- of darmprobleem en je moet plots naar het toilet, of je kind moet opeens heel nodig. Wat dan? Toiletten op stations, zoals de NS belooft, zijn geen oplossing, omdat de stoptijden dusdanig kort zijn dat er onvoldoende tijd is om een toilet te bezoeken. Ook zijn de toiletten op de stations niet altijd open.

Voor het treinpersoneel is het een toilet in de trein eveneens noodzakelijk. Zij zitten vaak uren achtereen op deze Sprinters zonder de mogelijkheid tot toiletbezoek. Het ontbreken van toiletten in treinen wordt door veel reizigers en het personeel gezien als niet maatschappelijk veranwoord ondernemen. Is dit wat de NS wil?

Voor meer informatie kunt u terecht bij Wim Eilert, vakbondsbestuurder VVMC, tel. 06-10036397, of bij Tineke Markus, directeur Crohn en Colitis Ulcerosa Vereniging Nederland, tel. 06-25075369.

De actie is een initiatief van:

ANBO

Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland (CG-Raad)

Crohn en Colitis Ulcerosa Vereniging (CCUVN)

CSO, de koepel van ouderenorganisaties Unie KBO, PCOB, NVOG en NOOM

Nederlandse Coeliakie Vereniging

Nederlandse Stomavereniging

Patiëntenvereniging van Neurostimulatie

Prikkelbaar Darm Syndroom Belangenvereniging

Rover

Vereniging Anusatresie

Vereniging voor Rijdend Personeel (VVMC)