Zalig dat ik van de sollicitatiedruk af ben!

De loopbaan van Simone Vlietstra (64) nam afgelopen jaar een onverwachte wending. Toen het milieu-instituut waar zij tweeëntwintig jaar lang werkte als receptioniste en duizendpoot reorganiseerde, solliciteerde ze met frisse moed. Maar ruim drie jaar en zo’n 200 sollicitatiebrieven later moest zij zich toch bij haar gemeente melden, omdat zij voortaan in de bijstand zat. Daar gebeurde iets bijzonders: gerichte vragen, slimme tips en een goed team van mede-werkzoekers zorgden voor een nieuwe impuls: Noot Personenvervoer is altijd op zoek naar gemotiveerde, sociale en representatieve krachten zoals Simone. Dus na wat bemiddeling van de sociale dienst en een aantal leuke gesprekken had zij opeens weer een baan. Elke dag haalt ze leerlingen thuis op en brengt ze naar school. Om 15:00 uur maakt ze het rondje omgekeerd en brengt ze de jongens veilig naar huis. “Ik hou van autorijden én van gesprekken met de kinderen. Noot kiest express voor een vaste chauffeur op een vaste route. Dat is beter voor de kinderen; ze zijn gebaat aan vastigheid, zekerheid en regelmatig. Maar het is ook leuker voor mij: we leren elkaar steeds beter kennen.”

Veel van de chauffeurs zijn 60-plus en dat is niet voor niets

Bij Noot werken 1400 mensen, waarvan een groot deel – net als Simone – vanuit huis werkt. Dáár staat de auto. Ritten worden toegewezen en kunnen via het werknemersportaal op de Noot-website worden geaccepteerd. Veel van de chauffeurs zijn 60-plus en dat is niet voor niets. “Persoonlijkheid is doorslaggevend in het chauffeurswerk. Je moet er netjes uitzien en natuurlijk goed kunnen rijden en navigeren. Maar belangrijker is je aard”, zo zegt recruiter Eelco Roskam van Noot. “Weet je waarom ik Simone aangenomen heb? Ze is representatief, sociaal, geïnteresseerd in mensen en ze past zich aan. Ze is een gastvrouw, maar ze houdt de regie. Simone is de baas in de auto. Dat zoek ik in chauffeurs.”

Grote verantwoordelijkheid

Chauffeur word je niet van de één op de andere dag. Behalve een verklaring omtrent gedrag (VOG) aanleveren, gaan aspirant-werknemers op een aantal cursussen en moeten zij zowel hun theorie- als praktijkexamen halen. Simone: “Natuurlijk moest ik mijn theoriekennis opfrissen, leren over rusttijden en mijn rijstijl moest keurig zijn. Maar het chauffeursexamen gaat ook in op navigeren, sociale vaardigheden, representativiteit, kennis van de auto en natuurlijk het uitrekenen van de ritprijs. Verder heeft een mentor mij geleerd om om te gaan met rollators, om rolstoelen vast te zetten en de lift te bedienen. Zo ben ik echt geholpen op weg naar het examen.” Eelco: “Het taxi-beroep is een beetje ondergewaardeerd, terwijl een chauffeur grote verantwoordelijkheid draagt. En het zijn niet de gemakkelijkste groepen die wij vervoeren. Dat kan niet iedereen.” Simone beaamt dat. “Het is erg leuk om te doen, maar de mensen die we vervoeren kunnen wel eens onvoorspelbaar zijn. Daar moet je mee om kunnen gaan.”

Ook werken bij Noot? 

Noot heeft zich gespecialiseerd in groepsvervoer en rolstoelvervoer. Dagelijks komt u hen, of de auto’s van de lokale werkmaatschappijen, tegen in Noord-Holland, Zuid-Holland, Zeeland, Gelderland en Utrecht. Noot vervoert kinderen, ouderen en mensen met een beperking, op weg naar school, dagbesteding of bijvoorbeeld een zorginstelling. Noot zoekt altijd ervaren chauffeurs. Kijk eens op www.noot.nl/vacatures! Simone vult nog aan: “Noot zoekt altijd de beste persoon voor de klus. Een klein wagentje spreekt mij meer aan dan een verlengde sprinter. Voor Noot is dat geen enkel probleem!”

ANBO.nl maakt gebruik van cookies
anbo.nl plaatst cookies om het gebruik van de website te analyseren en om het mogelijk te maken inhoud via social media te delen. De website maakt ook gebruik van functies van derden die mogelijk cookies kunnen plaatsen. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van de site stemt u in met het plaatsen hiervan. In onze disclaimer leest u hier meer over. Sluiten