25 mei 2018

Wachtlijstbemiddeling door de ANBO Heilbron Zorgadvieslijn

Wachten op een operatie kan voelen als een eeuwigheid, zeker als u veel pijn heeft. Leen Janssen (76) uit Woerden weet er alles van. Zijn dochter schakelde ANBO Raad & Daad in voor hulp. Met succes: binnen een week lag Janssen op de operatietafel.

Leen Janssen had al langere tijd last van knieklachten. Omdat hij veel pijn heeft en minder mobiel is, besluiten de artsen in het ziekenhuis in zijn woonplaats uiteindelijk om de knie te vervangen door een prothese. Maar dat is niet zomaar geregeld: Janssen komt op een (lange) wachtlijst te staan. “Minimaal zes weken zou ik moeten wachten:, vertelt Janssen in het deze week verschenen ANBO Magazine. "Dat was niet te doen. Ik had elke dag, elke minuut pijn. Het voelde alsof iemand constant aan mijn been stond te trekken. Ik kon er ’s nachts niet van slapen.”

Hulp van ANBO

Janssens dochter onderneemt actie en schakelt ANBO in. De zorgverzekering loopt immers via het zorgcollectief van ANBO. De medewerkers van de ANBO Raad & Daad Advieslijn brengen Janssen meteen in contact met onze partner Heilbron (vanaf 1 juni de nieuwe naam van SUCSEZ). Deze intermediair verzorgt de zorgverzekering voor ANBO-leden. Janssen wordt nog dezelfde dag teruggebeld door Heilbron. “Het bleek dat ik in Ede vrijwel meteen geopereerd kon worden. Niet in een ziekenhuis, maar in een kliniek die is gespecialiseerd in knie- en heupoperaties. Iets verder van huis, maar ik zou er zelfs voor naar Duitsland zijn gereden. Als ik maar van die pijn af was.”

Naar de kliniek

Binnen een week ligt Janssen op de operatietafel in de kliniek in Ede. Hier wordt zijn versleten knie vervangen door een prothese. De operatie verloopt prima. Janssen: “De dokter was tevreden en ik dus ook. Alles was grandioos geregeld: ik lag op een eenpersoonskamer, met een eigen douche en toilet. En het eten was goed.”

Weer op de been

Ook de nazorg leidt ertoe dat Janssen weer als vanouds kan bewegen zonder pijnklachten. Zelfs binnen de termijn van de wachtlijst van het ziekenhuis. “Ik had zelf nog nooit van wachtlijstbemiddeling gehoord. Als mijn dochter niet zo bijdehand was geweest, zat ik misschien nog steeds te wachten op de operatie.” Over de bemiddeling van ANBO is hij tevreden: “Héél erg tevreden, zet daar maar een paar streepjes op. Ik lach weer. Misschien ga ik volgende week wel weer voetballen. Nee hoor, geintje. Maar ik kan wel weer lekker wandelen en fietsen.”

Zit u in hetzelfde schuitje als Leen Janssen? Via het ANBO Zorgcollectief kunnen wij bemiddelen als u op de wachtlijst staat. De medewerkers van de ANBO Heilbron Zorgadvieslijn zitten 24 uur per dag en zeven dagen per week klaar via telefoonnummer 088 121 02 02.

Heeft u een andere vraag? Of komt u ergens niet uit? Kijk dan op www.anboraadendaad.nl of neem contact op met de ANBO Raad & Daad Advieslijn via telefoonnummer 0348 46 66 88 of per mail via raadendaad@anbo.nl.

Gezondheid