01 februari 2017

Verboden te 'vissen'

Vraagt iemand in een mail of telefoontje naar uw wachtwoord of pincode? Dat ruikt naar phishing, het 'vissen' naar persoonlijke gegevens om u te bestelen. In ANBO Magazine tips hoe je dat voorkomt!

Per e-mail

Nepmails zijn nog steeds het populairst. U denkt misschien: ik herken ze wel. Maar ze worden steeds geloofwaardiger, met veel minder spelfouten en vaak uw eigen naam erboven. Uit een phishingquiz van Intel Security vorig jaar bleek dat 97 procent van de 19.000 deelnemers niet alle phishingmails herkent. De volgende kenmerken kunnen erop wijzen dat een e-mail afkomstig is van een oplichter:

  • Het bericht lijkt afkomstig van een bank, bedrijf of (online) winkel.
  • Er staan taalfouten en kromme zinnen in.
  • Verzoek om een bijlage te openen.
  • Bevat een link en vreemde vragen, verzoeken of mededelingen. Zoals herstel uw wachtwoord, bevestig uw account, uw rekening is geblokkeerd, etc.

In WhatsApp

Oplichting via WhatsApp, de app waarmee u via de smartphone makkelijk berichten kunt uitwisselen, is in opkomst. Omdat u vaak wordt verzocht het bericht te delen, verspreidt zo'n actie zich als een olievlek. Zoals de nepwaardebon van Kruidvat vorig jaar: consumenten kregen ongevraagd een WhatsApp-bericht met een link. Er werd een Kruidvat-waardebon beloofd van 100 euro, mits mensen hun persoonlijke gegevens achterlieten en het bericht deelden met minstens tien WhatsApp-contacten.

De Babbeltruc

Zo noemen we de, vaak zeer overtuigende smoesjes die worden gebruikt om iemand te beroven. Volgens de politie worden er steeds meer senioren slachtoffer van. Daders bellen aan, weten met een geloofwaardig verhaal binnen te komen en stelen vervolgens uw geld, pincode of waardevolle bezittingen.

Lees hier hoe u ongewenst bezoek voorkomt.
En ook wat u kunt doen als u toch in een van de trucs bent getrapt.

Inkomen