29 augustus 2017

Vandaag tropisch weer in Nederland

Het wordt mooi weer vandaag! Warmte is fijn maar hitte kán een bedreiging zijn voor de gezondheid, vooral voor ouderen en mensen met een chronische aandoening. Weet wat u moet doen als het warm wordt: let erop dat u voldoende drinkt, uit de hitte blijft en zorgt voor een koele plek. Wees voorbereid op de verwachte hitte.

Weerberichten

Via radio en tv wordt u op de hoogte gehouden van het verwachte verloop van de temperatuur. Het KNMI en Weeronline.nl geven uitgebreidere informatie over het weer in uw regio. 

Wie lopen risico?

Warm weer vormt voor bepaalde mensen een grotere bedreiging voor de gezondheid dan voor anderen. Ouderen vormen de grootste risicogroep omdat de temperatuurregulatie doorgaans slechter is en het dorstgevoel verminderd is. Niet alleen ouderen, maar ook mensen met een chronische aandoening, personen in een sociaal isolement, daklozen, mensen met overgewicht en (zeer) jonge kinderen hebben een groter gezondheidsrisico. Ook kan gebruik van bepaalde geneesmiddelen, alcohol of drugs het risico vergroten bij aanhoudend warm weer. 

Wat zijn klachten van hitte?

Warm weer kan leiden tot klachten zoals vermoeidheid, concentratieproblemen, duizeligheid en hoofdpijn. Daarnaast kunnen huidproblemen optreden zoals jeuk en uitslag met blaasjes. In ernstige situaties kan door uitdroging kramp, misselijkheid, uitputting, flauwte en bewusteloosheid optreden. Uitdroging kan met name bij ouderen en mensen met een cardiovasculaire aandoening leiden tot verstoring van de bloeddoorstroming van vitale organen (hart, longen, hersenen, nieren) met mogelijk levensbedreigende gevolgen. Ook in Nederland zijn elk jaar sterfgevallen te betreuren door aanhoudend warm weer.

Wat kunt u doen om ongemak tijdens warmte te beperken?

Het ongemak van warmte kan beperkt worden door aandacht te schenken aan de volgende punten: 

Drink voldoende: Zorg ervoor dat u voldoende drinkt, ook als u geen dorst heeft. U drinkt te weinig als u minder plast dan gebruikelijk of als de urine donker van kleur is. Bedenk dat u ook ongemerkt veel vocht verliest door transpiratie. Matig het gebruik van alcohol.

Tip: Zorg dat u altijd een flesje water bij de hand hebt, zeker als u naar buiten gaat of met de auto op pad gaat.

Houd uzelf koel: Draag dunne kleding. Blijf in de schaduw en beperk lichamelijke inspanning in de middag (tussen 12 en 16 uur).

Tip: Maak gebruik van de koelere ochtend en avond voor uw boodschappen of wandeling. Neem een (voeten)bad of douche. Zoek verkoeling onder een boom of bij water en slaap niet onder een te warme deken.

Houd uw woning koel: Opwarming van de woning kan worden beperkt door tijdig gebruik te maken van zonwering, ventilator of, indien aanwezig, airconditioning. Zorg voor continue ventilatie door ventilatieroosters open te houden of ramen op een kier te zetten.

Tip: Zorg voor extra frisse lucht door het openen van ramen en/of deuren op tijdstippen dat het buiten koeler is, zoals ‘s avonds, ‘s nachts en ‘s ochtends.

Zorg voor elkaar: Let bij warm weer extra op mensen in uw omgeving die misschien uw hulp kunnen gebruiken. Dat geldt des te meer tijdens de vakantieperiode, wanneer familieleden en verzorgenden weg kunnen zijn.

Tip: Let extra op elkaar bij warm weer en steek een helpende hand toe.

Heeft u nog vragen?

Overleg met uw huisarts of apotheek als u vragen heeft over uw gezondheid of het gebruik van uw medicijnen tijdens hitte. Voor overige vragen kunt u contact opnemen met de GGD. Op de website van het RIVM zijn meer tips te vinden.

Naar overzicht
Gezondheid