12 april 2021

Telefoontje of mail van de bank? Let op!

De banken hebben bekendgemaakt dat hun klanten in 2020 veel vaker het slachtoffer zijn geworden van oplichting. Het totale schadebedrag steeg met tientallen miljoenen euro’s.

De schade door nepmails uit naam van de bank bijvoorbeeld was vorig jaar 13 miljoen euro. Voor spoofing lag het bedrag zelfs op 26 miljoen euro. Bij spoofing doet een oplichter zich aan de telefoon voor als een medewerker van de bank. Deze vorm van fraude neemt snel toe; in 2019 waren er nog nauwelijks meldingen van spoofing.

Webwinkel kan nep zijn

Niet alleen uit naam van uw bank wordt geprobeerd u geld uit de zak te kloppen, ook de fraude via webwinkels groeit enorm. Dat blijkt uit cijfers van de Fraudehelpdesk. De schade dit jaar is tot nu toe al meer dan 2 ton. Als dit verder doorzet, wordt 2021 een recordjaar. De websites van de criminelen zien eruit als echte, bestaande, webshops, maar als u er iets koopt, krijgt u niets geleverd en bent u uw geld kwijt.

Het probleem wordt dus steeds groter en ook ouderen zijn geregeld slachtoffer. ANBO heeft daarom de Advieslijn Veiligheid in het leven geroepen, waarop bellers tips en informatie kunnen krijgen over hoe ze kunnen voorkomen dat ze slachtoffer worden. ANBO-leden kunnen zelfs een persoonlijke Veiligheidscheck krijgen van een ANBO-consulent.

Lees hier meer over de campagne

 

Naar overzicht
anbo-uw-veiligheid-is-onze-zorg-07.jpg
Inkomen