30 juli 2018

Postzegel wordt volgend jaar weer duurder

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft vanochtend bekendgemaakt dat PostNL komend jaar de tarieven voor postdiensten mag verhogen met 14,2 procent. Directe gevolgen voor de consument: de prijs van een postzegel bedraagt volgend jaar 0,95 euro.

“In 2012 kostte een postzegel voor de consument nog 50 cent. Dat betekent een prijsstijging van 90 procent”, aldus Liane den Haan, directeur-bestuurder van ANBO. “Hoewel 95 cent niet als duur klinkt, gaat het sturen van papieren post een steeds groter deel van het budget innemen.” 

 

Afname papieren post

De aanleiding om de tarieven te mogen verhogen is de sterk afnemende stroom papieren post. In de afgelopen twee jaar verminderde het aantal brieven met 10 procent per jaar. De verwachting is dat het gebruik nog verder zal dalen.

“We sturen met z’n allen minder brieven”, aldus Den Haan. “De digitale mogelijkheden vervangen de traditionele post in een hoog tempo. Maar mensen die geen aansluiting hebben op internet, zijn en blijven afhankelijk van papieren post.”

 

Postdialoog

De situatie op de postmarkt is ook in ‘Den Haag’ bekend. Begin dit jaar is de zogenaamde Postdialoog gehouden. Ook ANBO is bij dit proces betrokken geweest. De Postdialoog heeft geleid tot een advies aan de staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat over de toekomst van de postmarkt.

In het advies staan twee belangrijke bevindingen:

-          Handhaving van de postdiensten voor de komende jaren op het huidige serviceniveau. Dit geeft stabiliteit en rust voor de consument. Er is ondanks de afnemende markt nog steeds een grote behoefte aan de postdiensten. Er moet dan ook voldoende ruimte zijn om de postdiensten de komende jaren betaalbaar te houden.

-          Samenwerking tussen postvervoerders vindt in toenemende mate plaats. De regelgeving staat soms een goede samenwerking in de weg. Deze regelgeving zou aangepast moeten worden.

 

Geen lagere tarieven

Een aantal jaren geleden is de postmarkt geliberaliseerd. Naast PostNL konden ook andere aanbieders toetreden op de postmarkt. Doel was onder andere om door concurrentie de tarieven te kunnen dempen. Den Haan: “Het vrijgeven van de postmarkt heeft niet geleid tot lagere tarieven. Integendeel, de kosten van de postzegel worden hoger en hoger, terwijl de consument die een brief of verjaardagskaart wil sturen alleen bij PostNL terecht kan. Het is een goede ontwikkeling dat men via de Postdialoog nu verder gaat kijken naar een toekomstbestendig postsysteem.”

Inkomen