02 oktober 2014

Nieuwe service: ANBO Raadslijn

ANBO doet meer voor haar leden dan landelijke belangenbehartiging en leden voordeel- en korting bieden. Ze staat leden ook bij met gedegen advies en praktische hulp. Om dat nóg beter te doen, heeft ANBO gisteren op 1 oktober de ANBO Raadslijn gelanceerd. Directeur-bestuurder Liane den Haan: ‘We kunnen veel meer ondersteuning bieden dan mensen denken.’ 

Er was toch al een Advieslijn voor leden?

“Klopt. Die wordt vervangen door de Raadslijn. ANBO maakt zich hard voor de zelfredzaamheid van senioren. Dat doen we door bij de politiek en maatschappelijke organisaties te lobbyen. Maar ook door individuele leden persoonlijk bij te staan, zodat ze zo lang mogelijk zelf de regie over hun leven kunnen houden. Die service willen we uitbreiden. Bij de Raadslijn kunnen leden voor nog meer zaken terecht.” 

Met wat voor zaken kunnen leden bij de Raadslijn terecht?

“Stel: u bent het niet eens met de Wmo-indicatie die u van de gemeente hebt gekregen. Als u daarover nu met de Advieslijn belt, leggen we u uit welke rechten u hebt en waar u bij de gemeente moet aankloppen. Om bezwaar te maken. Maar medewerkers van de nieuwe Raadlijn kunnen u het bezwaarschrift direct toesturen. Zo nodig helpen we u bij het invullen of nemen we contact op met de gemeente om te bemiddelen in het conflict. Vandaar ook de naamsverandering : de nieuwe service gaat veel verder dan alleen advies.”

Kost deze service geld?

“Nee, voor ANBO-leden is de hulp van de Raadslijn gratis. Alleen in het uitzonderlijke geval dat een probleem tot een rechtszaak leidt, komen er kosten bij kijken. Die kun je overigens verhalen op een rechtsbijstandsverzekering. Ik raad dan ook iedereen aan om zo’n verzekering af te sluiten.”

Later deze maand wordt de Raadslijn officieel gelanceerd, maar u kunt u al met bellen op nummer 0348-46 66 88. 

In ANBO magazine 6 een uitgebreid interview. 
Lees hier meer over de Raadslijn

 

Inkomen