08 juli 2013

Meijdam stopt; aanpak ov-leed faalt

De oprichting van een overkoepelende organisatie om de chronische problemen met de ov-chipkaart op te lossen, is mislukt. Zaken als het ontbreken van één loket voor geld terugvragen na vergeten uit te checken en de wildgroei in tarieven blijven hierdoor liggen. Dat zegt Henry Meijdam, de door het kabinet aangestelde kwartiermaker, die als opdracht had een overkoepelend overlegplatform te vormen. De Telegraaf bericht hierover. Meijdam heeft verantwoordelijk staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu zijn opdracht teruggegeven. ANBO vindt het jammer dat Meijdam gestopt is met zijn werkzaamheden. Het benodigde overlegplatform, het NOVB, zou eindelijk een stevige plaats inruimen voor reizigers.

Wetgeving biedt soelaas

ANBO roept staatssecretaris Mansveld op haar verantwoordelijkheid te nemen en zo snel als mogelijk met voorstellen tot wetgeving én met voorstellen voor een tijdelijke overlegstructuur te komen. De gebruikersorganisaties, zoals ANBO maar ook de ANWB moeten op landelijk niveau kunnen overleggen met met de vervoerders en de decentrale opdrachtgevers over landelijk tarievenkader, abonnementen en regio-overstijgende vragen van de ov-chipkaart. Op iets langere termijn moet wetgeving eindelijk een oplossing geven voor de vele problemen met de ov-chipkaart.

Partijen hadden de intentie, maar gaven niet thuis

Meijdam gaf zijn opdracht terug omdat vervoerders weigeren een deel van de zeggenschap uit handen te geven, zo zegt hij in de Telegraaf. Hoewel alle alle betrokken partijen in het najaar van 2012 een intentieverklaring tekenden, is er niets terecht gekomen van structureel overleg. Hierdoor is de invloed van gebruikers van het openbaar vervoer nog altijd niet goed geregeld.

Naar overzicht
Wonen