27 september 2019

Let op: steeds meer phishing via SMS

Criminelen worden steeds creatiever om gegevens en daarmee geld te stelen. Het lijkt alsof het dievengilde nu de pijlen op de SMS hebben gericht. Dat wordt phishing genoemd: als criminelen proberen bankgegevens van u te stelen via internet of social media.

Wat gebeurt er bij phishing?

Iemand stuurt een SMS-bericht naar uw telefoon met de vraag of u wilt reageren, bijvoorbeeld omdat er een rekening moet worden betaald of uw inloggevens moeten worden aangepast. In het bericht zit een link; als u daarop klikt geeft u de crimineel de mogelijkheid om uw bankgegevens te achterhalen. U ziet hier voorbeelden van phishing-SMS-jes:

Phishing e-mail herkennen

Het is vaak moeilijk een phishing sms te onderscheiden van een echte sms. Toch zijn er wel kenmerken waaraan u een phishing e-mail kunt herkennen. Zoals een link in de sms naar een website waar u gegevens in moet vullen. Bijvoorbeeld DigiD of paspoortnummer. Dat vragen banken of de rijksoverheid nooit via een sms!

Advies ANBO: reageer nooit

Ons advies is kort en krachtig: reageer niet op dit soort sms-berichten. Liane den Haan, directeur-bestuurder van ANBO: "Gooi zo'n SMS-bericht meteen weg als u 'm krijgt. En reageer ook niet op andere phishing berichten. Of dat nu via e-mail, WhatsApp of anders gebeurt."

In 2018 was de schade door phishing 3,81 miljoen euro. In 2017 was dat nog 'maar' 1,05 miljoen euro.
Liane den Haan: "Met z'n allen moeten we ervoor zorgen dat criminelen hun pogingen tot diefstal via phishing opgeven. Dan kan alleen als iedereen alert blijft op rare en onverwachte berichten van een bank in uw e-mail, What'sApp of in een SMS."

Klik hier voor meer informatie en tips
 

Symbolen op smartphone