21 december 2022

'Kleine letters en te veel keuze': sommige ouderen hebben moeite met online shoppen

Online winkelen zorgt voor veel gemak, helemaal tijdens de decembermaand. Vooral voor mensen die niet zo mobiel zijn, onder wie veel ouderen, biedt online shoppen een uitkomst. Toch durven senioren kopen via webshops niet altijd aan, zelfs niet als ze zichzelf als ‘online vaardig’ beschouwen.

Dat is een van de resultaten uit het vervolgonderzoek naar het online winkelgedrag van ouderen, uitgevoerd door Stichting Accessibility in samenwerking met ANBO. Webshops weten de oudere doelgroep niet altijd te bereiken en dat is voor beide partijen een gemiste kans, vindt projectleider Anouk Butterlin. In het onderzoek Senioren en Webshops kijken zij en haar collega’s naar hoe webwinkeliers hun webshops toegankelijker kunnen maken voor iedereen, dus ook voor ouderen die digitaal niet zo vaardig zijn. 

Verbeterpunten

Eerder vulde een groep van meer dan 3000 oudere gebruikers, afkomstig uit de ANBO-achterban, een online vragenlijst in. Hiermee kon Stichting Accessibility een eerste analyse maken voor het onderzoek Senioren en Webshops. Anouk Butterlin: "De eerste onderzoeken vonden plaats met ouderen die online vaardig waren; vier op de vijf deelnemers gaf aan regelmatig online te winkelen. Toch lieten de onderzoeken zien dat er nog steeds voldoende verbeterpunten zijn om webwinkels toegankelijker te maken voor álle ouderen.’

Dit vervolgonderzoek had de vorm van gebruikersonderzoeken, waarbij de onderzoekers van Accessibility met deze oudere online gebruikers meekeken, terwijl zij online hun inkopen deden. 

Jan (75) is een van de deelnemers aan het onderzoek die zichzelf als ‘redelijk ervaren’ ziet. Op verzoek speurt hij de website van elektronicawinkel Apollo af, op zoek naar een geschikte televisie. Maar na tien minuten geeft hij het op. "Met deze website ben ik wel klaar. Ze geven heel summiere informatie bij de omschrijving. Als ik echt een televisie zou zoeken, zou ik naar een andere website gaan. Eentje die ik ken en vertrouw."

Net als Jan hebben veel oudere gebruikers moeite met webshops die ze niet kennen, en waarvan ze niet goed kunnen inschatten hoe betrouwbaar ze zijn. En dat terwijl ‘betrouwbaarheid’ een belangrijke rol speelt voor oudere gebruikers bij het internetwinkelen.

Struikelblokken

Collega-onderzoeker Veron Wormeester merkte tijdens de gebruikersonderzoeken dat oudere gebruikers ook andere struikelblokken tegenkomen: "Teksten die niet goed leesbaar zijn, omdat ze een klein lettertype hebben of weinig contrast tussen tekst en achtergrond. Zeker voor ouder wordende ogen is dat lastig."

Wormeester vindt het jammer dat dit soort ervaringen ervoor kunnen zorgen dat ouderen dan maar geen online aankopen doen. "Ouderen gaven aan dat als ze minder mobiel worden of minder kracht hebben om zware boodschappentassen te tillen, ze online winkelen als een uitkomst zien. Dat maakt ze dus ook een interessante nieuwe doelgroep voor webshopeigenaren."

Mooie optie

Daar is ANBO-directeur Anneke Sipkens het mee eens. "Digitalisering biedt veel voordelen voor ouderen. Ook online shoppen kan een mooie optie zijn. Maar het is dan wel van groot belang dat de webshops gebruikersvriendelijk zijn, zodat ook mensen die digitaal minder vaardig zijn ermee overweg kunnen. De inzichten die deze onderzoeken opleveren helpen om dat doel te bereiken."

Lijkt het u leuk om mee te werken aan een gebruikersonderzoek? Neem dan contact op met Anouk Butterlin via abutterlin@accessibility.nl.

Ons laatste nieuws en voordeel in uw mailbox?

Klik op onderstaande button en kies welke nieuwsbrief u wilt ontvangen. 

AANMELDEN

'Kleine letters en te veel keuze': sommige ouderen hebben moeite met online shoppen