02 december 2015

‘Klachten Wmo-cliënten eindelijk gehoord’

“Zowel in de Tweede Kamer als bij de Nationale Ombudsman zijn de klachten van Wmo-cliënten eindelijk gehoord,” zegt Liane den Haan, directeur-bestuurder van seniorenorganisatie ANBO. “Wij hebben gisteren en vandaag een mediaoffensief ingezet over de Wmo; we publiceerden een onderzoeksrapport over de uitvoering van de Wmo en een open brief over de thuiszorg, samen met vijftig zorgorganisaties.”

Onderzoek

De Tweede Kamer sprak vandaag met staatssecretaris Van Rijn over de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Daarbij zijn ook het ANBO-rapport en de Open Brief genoemd. Van Rijn gaat kijken naar de tariefstelling voor huishoudelijke hulp. Ook wordt de vaak slechte communicatie van gemeenten over de Wmo aangepakt. Bovendien zegt de Nationale Ombudsman vandaag dat hij onderzoek doet naar de manier waarop gemeenten informatie geven over de eigen bijdrage Wmo. Den Haan: “Hier zijn wij erg blij mee. Gedurende dit jaar hebben we meermaals laten weten dat gemeenten vaak schimmig zijn over de eigen bijdrage. Het is hoog tijd dat hulpvragers die bij de gemeenten aankloppen maatwerk krijgen en goed voorgelicht worden.”

Naar overzicht
Gezondheid