5 oktober 2012

'Informatieplicht zorginstelling onmisbaar'

Niet elk verpleeg-of verzorgingstehuis geeft duidelijkheid over extra kosten die bewoners moeten maken. Dat blijkt vandaag uit een vergelijking van De Consumentenbond bij 120 tehuizen. 66 Instellingen gaven een overzicht van de tarieven, bij de overige tehuizen bleef het onduidelijk wat bewoners extra moeten betalen. Verpleeg- en verzorgingshuizen zijn verplicht informatie te geven over extra kosten. ANBO juicht het toe dat De Consumentenbond aandacht vraagt voor deze gebrekkige informatievoorziening, en stelt dat de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) de zorginstellingen moet aanspreken en desnoods tot sancties moet overgaan.

Maak afspraken over verwachtingen

"Zorginstellingen moeten openheid van zaken geven om aan bewoners en familie te laten zien wat iets kost. De instellingen weten dondersgoed wat (ingekochte) diensten kosten, en het is onacceptabel om dat niet te delen met de bewoner. Wij zeggen: ga van te voren het gesprek aan en leg in een contract vast wat bewoner en instelling van elkaar verwachten. Nu komen mensen voor onverwachte verrassingen als ze aan het eind van de maand zien wat hun was gekost heeft", aldus Liane den Haan, directeur van ANBO. ANBO vind het niet acceptabel als mensen basisbehoeften als een douche of een frisse neus moeten inleveren omdat ze dat niet kunnen betalen, en pleit voor compensatie. "Heel veel mensen houden heel weinig geld over nadat ze in een zorginstelling zijn gaan wonen. Je doet dat dus niet zomaar; het leven moet minimaal iets beter worden in vergelijking met thuis."

Kosten divers

De Consumentenbond constateerde verder dat de kosten van de aanvullende diensten heel divers zijn. Den Haan: "Het kan dat die kosten uiteen lopen - bijvoorbeeld omdat de instelling een commercieel bedrijf inhuurt - maar dat moet de zorginstelling dan ook kunnen verantwoorden. Vandaar ook de noodzaak van een informatieplicht."