18 juni 2020

ANBO: trap niet in nieuwe oplichtingstruc ‘spoofing’

Naast whatsapp-fraude krijgen we meldingen van een nieuwe manier van digitale oplichting: telefonische spoofing. Hierbij doet iemand zich voor als medewerker van een bank. Hij of zij belt mensen op en geeft aan dat iemand snel actie moeten ondernemen om zijn geld veilig te stellen. De zogenaamde bankmedewerker biedt aan te helpen en maakt mensen vervolgens hun spaargeld afhandig. ANBO waarschuwt: trap er niet in!

Bij telefonische spoofing doen oplichters zich voor als iemand van een organisatie die u kent. Bijvoorbeeld van uw bank. Ze bellen met een ander telefoonnummer, maar in het display van de telefoon verschijnt de naam of het logo van uw bank. Criminelen zeggen dat ze van de helpdesk zijn en proberen de controle over uw computer of uw bankrekening te krijgen. Bijvoorbeeld door mensen te vertellen dat er rare geldtransacties op hun bankrekening plaatsvinden en dat ze hun spaargeld veilig moeten stellen. Trapt u er niet in!

Doe altijd een check!

Banken of andere organisaties bellen u nooit zo maar op over geldzaken of om naar uw gegevens te vragen. Hang dus direct op en bel de betreffende organisatie op om het verhaal te checken. Gebruik hiervoor het officiële telefoonnummer van de officiële website. Bel niet met het nummer waarmee u net gebeld bent.

Al het spaargeld kwijt

Al eerder gaf ANBO tips om ouderen te wapenen tegen whatsapp fraude, omdat dat steeds vaker voorkomt (dit jaar, tot april 2020, al meer dan 2200 keer). Maar nu is er dus een nieuwe oplichtingstruc in opkomst: de afgelopen tijd kreeg de politie tientallen meldingen van telefonische spoofing met een totaal schadebedrag van meer dan een miljoen euro.

Liane den Haan, directeur-bestuurder van ANBO: “We krijgen telefoontjes van ouderen dat ze hierdoor al hun spaargeld zijn kwijt geraakt. De criminelen die ze aan de telefoon hadden, waren aardig en deskundig en gaven hen het gevoel dat ze hun spaargeld veilig moesten stellen. Helaas trapten mensen hierin en maakten zij geld over naar een andere rekening. Dan ben je je geld kwijt en dat is natuurlijk heel zuur. Daarom willen we iedereen waarschuwen om heel alert te zijn als je door iemand wordt gebeld en het om geldzaken gaat. Ga nergens op in, hang direct op en check of het wel klopt.”

Doe altijd aangifte

Mocht u toch slachtoffer zijn geworden van telefonische spoofing, doet u dan aangifte bij de politie en waarschuw meteen uw bank. Criminelen werken vaak in een groep en maken meerdere slachtoffers. Elke aangifte geeft de politie informatie over de omvang en de werkwijze van een groep criminelen. En dat zorgt weer voor een grotere kans om de zaak op te lossen.

Meer weten?

Voor meer informatie kunt u kijken op de website van de Fraude Helpdesk (klik hier) of van Veilig Bankieren Nederland (klik hier).

ANBO Veiligheidscheck

Veiligheid voor alles!

Wilt u weten hoe het met uw (online) veiligheid gesteld is? En hoe u zich kunt weren tegen Whatsapp fraude en internet criminaliteit? Dan kunt u zich vanaf 15 juni weer aanmelden voor een gratis Veiligheidscheck bij u thuis. Één van de ANBO consulenten in uw regio komt dan bij u langs om u te helpen de veiligheid in en om u woning te verbeteren. Daarnaast geeft hij of zij tips en suggesties met betrekking tot online veiligheid, internetbankieren en het voorkomen van onder andere phishing, spoofing en babbeltrucs. 

Meld u aan voor een check of doe de online test >>

Let op: uiteraard nemen onze vrijwilligers bij een huisbezoek alle geldende maatregelen van het RIVM in acht. 

Naar overzicht
Mevrouw met telefoon geschrokken
Inkomen