21 februari 2014

Alleen telefoonboek voor wie wíl

KPN wil stoppen met het uitgeven van de telefoongids en het verzorgen van de nummerinformatiedienst, 1888 nummerinformatie. Dat heeft het bedrijf aan minister Henk Kamp (Economische Zaken) laten weten. De wettelijke verplichting voor deze diensten door KPN is geregeld in de Telecommunicatiewet, en is opzegbaar met een termijn van een jaar. ANBO heeft de huidige verspreiding van de telefoongids eerder een onnodige belasting voor het milieu genoemd. “Echter, voor iedereen die geen toegang heeft tot de digitale alternatieven van het telefoonboek, moet er een papieren variant beschikbaar blijven. Het is aan de minister of die gratis moet blijven, maar een oplossing duurder dan een euro of 5 is voor ANBO niet acceptabel”, zo zegt ANBO-directeur Liane den Haan in reactie op het persbericht van KPN.

Zelf telefoonboek aanvragen

In de vandaag ingegane opzegtermijn moet minister Kamp vaststellen of de beschikbaarheid, betaalbaarheid en kwaliteit door alternatieve aanbieders voldoende gegarandeerd worden. ANBO stelt dat dit misschien voor digitale alternatieven al het geval is, maar dat het voor mensen zonder internettoegang erg moeilijk wordt om nummerinformatie te achterhalen als de telefoongids helemaal verdwijnt. Den Haan: “Wij pleiten ervoor dat het beschikbaar stellen van nummerinformatie in ieder geval aangemerkt blijft als zogenoemde universele dienst. Zo blijft de wettelijke plicht van een goed aanbod in stand. Daarna moeten we kijken hoe we de groep mensen zonder internet aangesloten houden. Bijvoorbeeld door de aanvraag van het telefoonboek mogelijk te maken via de gemeente, de bibliotheek en particuliere initiatieven.”

In ieder geval nog in 2014

KPN zal de dienstverlening in ieder geval het komende jaar nog voortzetten.