16 juni 2022

Advies Ombudsman gaat niet ver genoeg

Het is voor ouderen vaak te moeilijk om bij de overheid financiële hulp aan te vragen, zoals zorg- of huurtoeslag of een aanvulling op een onvolledige AOW. Dat constateert de Nationale Ombudsman in een rapport. Omdat het vaak te moeilijk is komt een groep ouderen volgens de Ombudsman onder het bestaansminimum terecht.

ANBO herkent dit en vraagt al jaren aandacht voor dit belangrijke onderwerp. We hebben ook meegewerkt aan het onderzoek van de Ombudsman. Uit het onderzoek blijkt dat ouderen de regelingen niet altijd kennen of het te ingewikkeld vinden om ze aan te vragen.

Oplossing

De Ombudsman vindt dat overheid ouderen actiever moet benaderen om ze te wijzen op alle regelingen en tegemoetkomingen. Dat zal volgens ANBO wel een beetje helpen, maar het is niet de beste oplossing. Het lukt gewoon niet om een bepaalde groep ouderen te bereiken, is onze ervaring. Daarom moet het systeem veranderen: inkomensafhankelijke regelingen moeten automatisch worden toegekend aan hen die er recht op hebben. Het moet niet nodig zijn om deze zélf aan te vragen, zoals nu het geval is.

Tegenwerken

Het gaat immers om inkomensafhankelijke regelingen en ieders inkomen is bekend bij de Belastingdienst. Als deze gegevens worden gekoppeld, is direct duidelijk wie recht op heeft op een bepaalde voorziening.

Een tegenargument dat ANBO vaak hoort, is dat het koppelen van die gegevens de privacy schendt van mensen. Maar de privacywetgeving is er om mensen te beschermen, niet om ze tegen te werken. Bovendien worden gegevens nu al wel gekoppeld als het de overheid goed uitkomt, bijvoorbeeld bij het bepalen van de eigen bijdrage in de zorg. ANBO vindt dat het dan ook de andere kant op moet werken.

Ons laatste nieuws en voordeel in uw mailbox?

Klik op onderstaande button en kies welke nieuwsbrief u wilt ontvangen. 

AANMELDEN

ANBO: advies Ombudsman gaat niet ver genoeg