5 augustus 2016

Aanvullende reactie op berichtgeving Telegraaf

ANBO stelt een financieel gezonde organisatie te zijn en er is geen geldnood zoals de Telegraaf beweert. Voor ANBO is het dan ook totaal onbegrijpelijk dat de Telegraaf, in het bezit van alle relevantie informatie, dit stelt. De Telegraaf stelt dat de accountant van ANBO weigerde een handtekening onder de jaarrekening te zetten. ANBO's controlerend accountant ABAB noemde het op accountant.nl "totale onzin" dat hij weigerde een handtekening onder de jaarrekening te zetten. De jaarrekening is gewoon afgewerkt stelt de accountant. ANBO stelde vanmorgen al dat de Telegraaf-publicatie gebaseerd was op onjuiste informatie en dus niet klopte.

Controleverklaring

Over het boekjaar 2015 heeft de accountant een verklaring van oordeelonthouding gegeven. Een accountant komt tot een oordeelonthouding indien onvoldoende informatie beschikbaar is om zijn oordeel over de jaarrekening te onderbouwen. De voornaamste reden voor de oordeelonthouding is dat gedurende 2015 de financiële administraties van de lokale afdelingen niet in alle gevallen voldeden aan de eisen die er normaliter aan gesteld worden, daarnaast waren sommige administraties niet beschikbaar. In de loop van 2015 is dit geconstateerd en hierop is direct door ANBO geanticipeerd, waarbij ANBO de verwachting heeft dat deze reden voor de oordeelonthouding voor het boekjaar 2016 niet meer aanwezig zal zijn.

Dienstverlening verbeteren

Zoals in elke organisatie wordt er doorlopend nagedacht over het verbeteren van de dienstverlening aan u, onze leden. Wij willen de beste zijn en u van dienst zijn met goede hulp en advies, met lobby en beleidsbeïnvloeding en met ons ledenvoordeel. Daarom denken wij ook na over het verbeteren van onze organisatie, zodat we u steeds beter van dienst kunnen zijn. Wij zijn belangenbehartiger voor senioren als het gaat over langer thuis wonen, gezonder oud worden, de zorg in Nederland en het inkomen van gepensioneerden.

Geprofessionaliseerd

ANBO verandert: we streven naar optimale dienstverlening en daarom hebben we onze organisatie stevig geprofessionaliseerd. Elke verandering geeft voor- en tegenstanders. Helaas hoort daar ook soms negatieve publiciteit bij. Deze publiciteit doet pijn en is ons inziens onnodig. Het beeld wat in de Telegraaf geschetst wordt komt op geen enkele manier overeen met de werkelijkheid. Onze medewerkers werken elke dag hard voor u, de leden van de vereniging, en ze hebben hart voor de problemen van senioren. Wij blijven voor u klaar staan. Dat doen we al 116 jaar en zullen we nog heel veel jaren blijven doen.