De ANBO Belastingservice

Hulp bij uw belastingaangifte

Het doen van de jaarlijkse belastingaangifte kan lastig zijn, omdat er iets in uw persoonlijke situatie veranderd is (pensioen, verhuisd, wegvallen partner etc.) of omdat u niet zo handig bent met computers en het internet. Wat er ook gebeurt: ANBO helpt u!

Als lid kunt u gebruikmaken van de ANBO Belastingservice. Er komt een vrijwilliger bij u thuis om u te helpen bij het (digitaal) invullen, controleren en indienen van uw belastingaangifte. Meld u hieronder aan en profiteer van:

  • Hulp bij het invullen, controleren en indienen van uw belastingaangifte
  • Een goed opgeleide vrijwilliger (belasting invulhulp) komt bij u thuis
  • Inclusief een gratis check van uw recht op huur- en/of zorgtoeslag
  • En waar nodig hulp (telefonisch of digitaal) bij het aanvragen van uitstel*
  • Betaal enkel een onkostenvergoeding* van €12,- aan de vrijwilliger

Aanmelden >>

*Lees hierover meer bij de Meest gestelde vragen (FAQ) onderaan deze pagina.

Hoe werkt het?

Hulp bij uw belastingaangifte in 3 stappen:

  1. Bel met onze Belastinglijn op tel. 0348 - 724 866 of meld u hier digitaal aan
  2. Bent u al lid, dan krijgt u de contactgegevens van een vrijwilliger bij u in de regio. Bent u nog geen lid, dan wordt u eerst lid gemaakt alvorens u met een vrijwilliger in contact wordt gebracht. U betaalt hiervoor het eerste jaar slechts €29,95 (daarna €4,- per maand). Klik hier om lid te worden.
  3. U maakt een afspraak met de vrijwilliger. Hij of zij komt bij u thuis om u te helpen bij het invullen, (digitaal) indienen en controleren van uw belastingaangifte. U betaalt hiervoor een onkostenvergoeding. Lees hierover meer bij de Meest gestelde vragen (FAQ).

Word lid van ANBO >>

Meest gestelde vragen (FAQ)

Hoe werkt de Belastingservice?
  1. Bel met onze Belastinglijn op tel. 0348 - 724 866 of meld u hier digitaal aan
  2. U krijgt de contactgegevens van een vrijwilliger bij u in de regio
  3. U maakt een afspraak en de betreffende vrijwilliger komt u bij thuis voor het invullen, indienen en controleren van uw belastingaangifte
Gelden er voorwaarden voor de Belastingservice?

Voorwaarden voor hulp bij uw belastingaangifte

Er gelden er twee voorwaarden om hulp te krijgen bij uw belastingaangifte, namelijk:

  1. Dat u in Nederland woont
  2. Dat het een eenvoudige aangifte* betreft

*Bent u ondernemer, ZZP-er of heeft u buitenlandse bezittingen (aandelen, pensioenen of huizen)? Dan kunnen wij u helaas niet bij uw aangifte ondersteunen. Uitzondering hierop vormen de mensen die pensioen hebben opgebouwd in België of Duitsland. Deze mensen kunnen wij wél helpen.

Uitstel van uw belastingaangifte

Er komt een vrijwilliger bij u thuis om u te helpen bij het (digitaal) invullen en indienen van uw belastingaangifte. Mocht een huisbezoek door de coronamaatregelen niet mogelijk zijn of u vindt dit zelf niet prettig, dan kan er uitstel voor u worden aangevraagd tot 1 september. De vrijwilliger kan u dan op een later moment alsnog komen helpen.

Kost de Belastingservice geld?

Als lid kunt u zich gratis aanmelden voor de ANBO Belastingservice. De vrijwilliger die bij u thuis komt maakt echter wel kosten (vervoer, papier- en printwerk). U betaalt daarom een onkostenvergoeding van €12,- per huishouden aan de vrijwilliger. Dit is €17,- als er ook sprake is van een fiscaal partner.

Kan ik als partner ook gebruikmaken van de Belastingservice?

Bent u fiscaal partner (echtgenoot) van een ANBO-lid?
Dan kan u voor een symbolisch bedrag van €5,- fiscaal partnerlid worden. Dit bedrag wordt niet door ANBO geïnd, maar dit wordt door de betreffende Belastinginvuller (naast de onkostenvergoeding) in ontvangst genomen. Let op: als fiscaal partnerlid, bent u dus géén voltallig (regulier) lid van ANBO. U kunt alleen gebruik maken van de Belastingservice en niet van de overige ANBO dienstverlening. 

Bent u partnerlid van ANBO?
Dan kunt u wél van het volledige dienstenpakket gebruikmaken. Er worden in dit geval ook geen extra kosten in rekening gebracht voor het gebruikmaken van de Belastingservice.