Pas op voor phishing, bescherm uw bankgegevens

Geplaatst op 07-12-2018

Het betalingsverkeer in Nederland wordt steeds robuuster. Een strenge beveiliging hoort daarbij. En de inspanningen op dat vlak werpt zijn vruchten af; de fraude met bankpassen en betaalkaarten neemt in een hoog tempo af. Maar criminelen vinden steeds weer nieuwe mogelijkheden om geld te stelen. Gelet op de cijfers steekt het dievengilde nu veel energie in phishing.

Wat is phishing?

"Phishing is een vorm van fraude waarmee fraudeurs proberen om u persoonlijke informatie te ontfutselen," zegt Liane den Haan, directeur-bestuurder van ANBO. "Met deze informatie plegen ze fraude met internetbankieren of met uw identiteit." Phishing gebeurt zowel per telefoon als per e-mail. De crimineel doet zich voor als betrouwbare instantie. Bijvoorbeeld de Belastingdienst, een zorgverzekeraar of een bank. Den Haan: "Zo kunt u een e-mail of sms krijgen die van uw bank afkomstig lijkt, met het verzoek om ter controle uw persoonlijke gegevens, zoals uw naam, adres, telefoonnummer, rekeningnummers en beveiligingscodes in te voeren op een website."

Klik nooit zomaar op links

Zo'n website lijkt echt, maar is volledig nagemaakt. Waar in het verleden het namaken slordig gebeurde, zodat je vrij snel kon zien dat het namaak was, zijn de criminelen nu professioneler. "Wees alstublieft altijd op uw hoede als u een mail krijgt van een instantie," aldus Den Haan. "Geef nooit persoonlijke gegevens via de mail en klik niet zomaar op links in de mail." 

Meer tips vindt u in deze video van Veiligbankieren.nl: 

ANBO.nl maakt gebruik van cookies
anbo.nl plaatst cookies om het gebruik van de website te analyseren en om het mogelijk te maken inhoud via social media te delen. De website maakt ook gebruik van functies van derden die mogelijk cookies kunnen plaatsen. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van de site stemt u in met het plaatsen hiervan. In onze disclaimer leest u hier meer over. Sluiten