75-plussers sterkst groeiende groep internetters

Geplaatst op 27-12-2016

Vooral onder 75-plussers is de toegang tot en het gebruik van internet toegenomen. In 2016 kon 60 procent van de 75-plussers thuis het internet op, en de helft maakte er ook gebruik van. Vier jaar eerder was dat in beide gevallen nog iets meer dan 40 procent. Bij de 65- tot 75-jarigen groeiden internettoegang en -gebruik tegelijkertijd minder snel. Van alle inwoners heeft 94 procent van de inwoners van Nederland thuis toegang tot internet en maakt 92 procent er gebruik van. Dit meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. Eerder dit jaar zag het CBS dat vooral de lageropgeleiden en vrouwen binnen die groep geen gebruik maken van internet. Als voornaamste reden werd ‘geen interesse’ genoemd.

Internet is een verrijking

Directeur-bestuurder Liane den Haan weet dat wel te verklaren: “Geen interesse komt vooral voort uit angst voor het onbekende en het missen van kennis en vaardigheden. Maar je ziet dat als mensen eenmaal overstag zijn ze het een verrijking vinden. De wereld is binnen handbereik. Contact met (klein)kinderen neemt toe, vrienden van vroeger worden via Facebook of Schoolbank opgezocht.” Senioren zijn al een tijdje met een flinke inhaalslag bezig als het gaat om internet en bijvoorbeeld het gebruik van smartphones, Ipad’s en meer. Den Haan: “Senioren tot op hoge leeftijd ontdekken steeds meer dat men ook iets misloopt als men niet over internet beschikt. Maar dat neemt niet weg dat er altijd mogelijkheden moeten zijn om contact te onderhouden met de overheid, via de telefoon, persoonlijk contact of schriftelijk. De blauwe envelop is daar een goed voorbeeld van; schriftelijk aangifte inkomstenbelasting doen blijft mede onder druk van ANBO mogelijk.”

Altijd een vangnet

Hoewel de samenleving steeds meer van ons verlangt dat we online allemaal zaken regelen is het wel belangrijk dat er altijd een alternatief is. Den Haan: “Het is heel belangrijk om mensen de mogelijkheid te bieden om digitaal mee te komen. We stimuleren het zeker, maar het moet wel altijd de eigen keus blijven. Er moet altijd een alternatief zijn voor wie niet wil of niet kan.” Dat vindt minister Plasterk van Binnenlandse Zaken gelukkig ook. Hij antwoordde eerder dit jaar op Kamervragen dat overheidsdiensten  altijd voor iedereen toegankelijkmoeten zijn. Ook voor mensen die niet beschikken over internet of daarmee niet vaardig zijn. Net als ANBO vindt de minister dat er altijd een vangnet moet zijn, zodat mensen zelfstandig kunnen handelen. 

Den Haan en ANBO-professor Eugène Loos schreven er eerder dit jaar een opiniestuk over, voor de Wiardi Beckman Stichting. Want hoewel er ontegenzeggelijk voordelen zitten aan een digitale samenleving, moeten we oog hebben en houden voor de mensen die niet mee willen of kunnen. "Bij het vaststellen van regels over communicatie via het elektronische kanaal, behoort zorgvuldig te worden gecontroleerd of de digitalisering van de communicatie tussen overheid en burger niet ten koste gaat van eisen als rechtszekerheid, betrouwbaarheid, vertrouwelijkheid en transparantie."

Lees het hele artikel op WBS.nl

Digitaal slim

Om een bijdrage te leveren aan het leren van meer vaardigheden online organiseerde ANBO, het ministerie van Veiligheid en Justitie, Samsung en de banken dit jaar bijeenkomsten. Het ging vooral om beveiliging en internetbankieren.

ANBO.nl maakt gebruik van cookies
anbo.nl plaatst cookies om het gebruik van de website te analyseren en om het mogelijk te maken inhoud via social media te delen. De website maakt ook gebruik van functies van derden die mogelijk cookies kunnen plaatsen. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van de site stemt u in met het plaatsen hiervan. In onze disclaimer leest u hier meer over. Sluiten