ANBO’s jaaroverzicht - tijd voor een terugblik

Het jaar zit er weer bijna op en ook in 2018 hebben we niet stilgezeten voor u. Net als vorig jaar kijken we terug én blikken we vooruit.

Januari

De Wolf is terug! We hebben per 1 januari oud-international en trainer John de Wolf aangenomen als ambassadeur Werk & Inkomen. Als boegbeeld breekt hij een lans voor ‘oudere’ werknemers. Bovendien daagt hij werkgevers uit om te investeren in de kennis en ervaring van 50-plussers.  Bekijk John de Wolf in actie voor ANBO op Facebook.

Wilt u meer video’s zien? Kijk dan hier

Februari

Onze ledenvoordeelnieuwsbrief, de ANBO Actie, komt niet alleen in februari, maar het hele jaar door. Elke drie weken. Veel leden maken gebruik van het voordeel dat ANBO afspreekt met aanbieders. Zo maken leden gebruik van de korting bij één van de 1000 aangesloten sportscholen bij u in de buurt, ze volgen cursussen via onze partner NHA of gaan er op uit via aanbiedingen van diverse (reis)partners. Ook profiteren? Kijk eens op ANBO.nl/ledenvoordeel. Wilt u ook onze mailings ontvangen? Schrijf u dan in via ANBO.nl/nieuwsbrief.

Maart

We vinden goed en veilig wonen belangrijk. Kleine of grote klussen kunnen het woonplezier behoorlijk verpesten. Daarom hebben wij met onze partner De Woningwachter afgesproken dat alle leden gratis een ‘startend ontzorgd abonnement’ krijgen. De Woningwachter is een soort wegenwacht, maar dan voor alles in en rondom uw woning. De Woningwachter ontzorgt u 24 uur per dag en zeven dagen in de week bij alle voorkomende problemen en onderhoudsklussen. Kijk eens op DeWoningwachter.nl/ANBO of neem telefonisch contact op met De Woningwachter via 0800 1025.

De ANBO Raad & Daad Advieslijn is benaderd door ons lid, meneer Razak, die vond dat hij ten onrechte 40 procent werd gekort op zijn AOW-pensioen. Ondanks het vele zoek- en spitwerk in zijn papieren thuis, slaagde hij er niet in de Sociale Verzekeringsbank (SVB) te overtuigen van zijn gelijk. Sollicitatiebrieven, bankafschriften, persoonlijke brieven en zelfs een optreden in de Surprise Show van Henny  Huisman konden de SVB er niet van overtuigen van zijn aanzienlijk langere verblijf in Nederland. Raad & Daad zette beleidsadviseur Alex van Scherpenzeel op de zaak. Dat resulteerde in het juiste AOW-pensioen voor de heer Razak. Dat bleek geen 60 procent van de AOW, maar 72 procent. Toch een groot verschil. Weten hoe welke leden we nog meer hebben geholpen? Kijk eens op ANBO.nl/succes.

April

In april zijn we, in samenwerking uitzendbureau Ervaren Jaren, een vacaturesite gestart, speciaal voor oudere werknemers. Het gaan om fulltime, parttime en vrijwilligerswerk. Voor als u wel actief wilt blijven, maar daar geen salaris tegenover hoeft te staan. Op deze manier hopen we niet alleen het beeld van de ‘oudere’ werknemer – die sinds vorig jaar nota bene in de meerderheid is op de arbeidsmarkt – te verbeteren, maar ook daadwerkelijk mensen aan een baan te helpen. Kijk eens op ANBO.nl/werkt.

Het nieuws is breed opgepakt, waaronder door:

De Telegraaf

Het NOS Journaal

Hart van Nederland

Wachten op een operatie kan voelen als een eeuwigheid, zeker als u veel pijn heeft. Leen Janssen (76) uit Woerden weet er alles van. Hij zou minimaal zes weken moeten wachten voor een knieoperatie. Zijn dochter schakelde ANBO Raad & Daad in voor hulp. Met succes: binnen een week lag Janssen op de operatietafel. Meer lezen? Kijk dan op ANBO.nl/leenjanssen.

Mei

In mei is voor de eerste keer de ANBO Veiligheids10daagse georganiseerd. Een groot succes; maar liefst 650 leden en niet-leden schrijven zich in voor de workshops over mentale weerbaarheid, voorbereiding op babbeltrucs, phishing en andere vormen van online-oplichting, veiliger internetbankieren en het beveiligen van apparaten. Ook krijgen de bezoekers meer inzicht in de mogelijkheden om het huis beter te beveiligen, bijvoorbeeld met hang- en sluitwerk, kierstandhouders en domotica. De ANBO Veiligheids10daagse wordt georganiseerd in samenwerking met het ministerie van Justitie en Veiligheid en de bijeenkomsten vinden plaats op locaties van ABN-AMRO, ING, Rabobank, Samsung, installatiebrancheorganisatie Uneto-VNI en de Volksbank. De workshops worden verder gegeven door de Politie, het CCV, Secu en Train for life.

We hebben ANBO Woonconsulenten opgeleid, die leden adviseren over anti-inbraak, maar ook over valpreventie en brandveiligheid. Een van onze Woonconsulenten is Ben Dijkman. Die ging op bezoek bij onze leden, meneer en mevrouw Almekinders.  Meer weten of aanvragen? Kijk eens op ANBO.nl/veiligwonen of bel de ANBO Raad & Daad Advieslijn via 0348 46 66 88 of raadendaad@anbo.nl.

Ons geheel vernieuwde ANBO Magazine verschijnt op 22 mei: nieuwe vormgeving en nóg betere artikelen. Op de cover dit keer Thérèse Boer van restaurant De Librije. Wilt u het magazine bekijken? Dat kan via:

Juni

In Van Huis Naar Thuis krijgen uitgesproken bestuurders, verzorgenden en verpleegkundigen een kijkje in elkaars keuken. Dit project is een reis waarin collega's ideeën opdoen, geïnspireerd raken en met een andere blik kijken naar gemaakte keuzes en onderliggende dilemma’s op het gebied van ouderenzorg en de laatste levensfase. Centraal staat de vraag: hoe maken we van een huis een thuis? Dat doen we niet alleen via tien films, maar we stimuleren medewerkers ook te discussiëren op het platform Van Huis Naar Thuis op Facebook. In deze groep willen we de vele mooie voorbeelden en positieve verhalen verzamelen. Want die zijn er genoeg. Door hun visie, positieve verhalen of bijzondere voorbeelden te delen, inspireren collega’s elkaar.

Alle filmpjes vindt u op onze site.

Aflevering 1 kunt u hieronder direct bekijken:

Juli

Het was ongekend warm in Nederland en dat betekende dat het Hitteplan weer geactiveerd werd. ANBO is groot voorstander van goede maatregelen om kwetsbare en afhankelijke mensen gezond door de hitte te helpen, maar de manier waarop er gecommuniceerd wordt mag wel wat aangepast worden. We hebben het RIVM voorgesteld de toon van het hitteplan aan te passen. Wat vond u van de toon? Meld het via magazine@anbo.nl

Augustus

Voor de derde keer voer de Roze 75+ boot mee met de Canal Parade. De Roze 75+ boot is een gezamenlijk initiatief van Roze 50+ (het samenwerkingsverband van ANBO & COC) en zorginstellingen Amstelring, Evean en Amsta. De drie zorginstellingen besteden actief aandacht aan seksuele diversiteit, bijvoorbeeld door het behalen van het ‘Roze Loper’-certificaat. Hiermee laten zorginstellingen zien dat ze oog en oor hebben voor de behoeften van oudere lesbische-, homoseksuele-, biseksuele- en transgender bewoners.  Want niet alleen tijdens de Pride Week, maar het hele jaar door moeten bewoners zichzelf kunnen zijn.

AT5 heeft er een mooi item over gemaakt:

September

De regelgeving rond leningen en hypotheken brengt veel oudere mensen met een aflossingsvrije hypotheek in moeilijkheden. Daarom moeten banken en financiers flexibeler kunnen zijn in de voorwaarden voor een (nieuwe) lening of hypotheek. Dat zei ANBO-bestuurder Liane den Haan al in januari bij EenVandaag naar aanleiding van een onderzoek dat wij samen met EenVandaag uitvoerden onder ruim 4000 ANBO-leden en niet-leden. “De Nederlandsche Bank vreest dat 200.000 mensen in de problemen komen de komende jaren. Slechts het inkomen telt voor een nieuwe hypotheek, en niet de overwaarde of het vermogen. Dat pakt vooral nadelig uit voor ouderen. Wij zeggen: de bank moet de gehele situatie kunnen bekijken en vervolgens het risico inschatten. Nu zitten veel mensen in onzekerheid omdat ze hun hypotheek moeten aflossen, terwijl er geen mogelijkheid is tot (her)financiering. Verhuizen is dan de enige optie, en ook dat is niet eenvoudig.” Met dit onderzoek gaven we het politieke bewustzijn een zetje én startte de Nederlandse Vereniging van Banken in september, met hulp van ANBO, de campagne ‘Aflossingsblij’. Ondertussen houden wij het onderwerp op de agenda van banken, politici en burgers, zoals u ook kunt lezen in ANBO Magazine 6.

De Eenvandaag-uitzending is hier terug te kijken.

Oktober

Onze pensioenexpert Willem Reijn blogt maandelijks over het onderwerp pensioen. Uiteraard ook over het pensioenakkoord, de gedeelde belangen tussen generaties en de algemene staat van uw pensioen. Zijn best gelezen blog van dit jaar leest u hier.

November

Net als vorig jaar reikt ANBO Pluimen uit aan de gemeenten die zich op het gebied van de Wmo van hun beste kant laten zien. Daarom gaat ANBO op zoek naar de gemeenten, ambtenaren of wethouders die een pluim verdienen omdat zij erg hun best voor u deden en daarmee het onmogelijke mogelijk maakten. We zochten originele oplossingen en/of gemeenten, ambtenaren of wethouders die niet schromen om problemen op onorthodoxe wijze tegemoet te treden.

Overigens blijven we ook kritisch op de uitvoering van de Wmo. We vrezen voor 2019 een aantal financiële tegenvallers voor gemeenten, waardoor het aanbod verder kan verschralen. Minister De Jonge (Volksgezondheid) gaat mede naar aanleiding van onze vragen onderzoeken hoe het gesteld is met het Wmo-aanbod en de kwaliteit daarvan. Ondertussen hebben we ook onze eigen leden bevraagd en dit rapport aangeboden.

December

We helpen deze maand duizenden leden met advies over hun zorgverzekering. Dat doen we via ons ANBO Zorgcollectief. Lees er meer over op pagina’s 42, 43, 44 en 45 van ANBO Magazine 6 en/of kijk op ANBO.nl/zorg.

Feiten en cijfers

Maandelijks bellen zo’n 500 leden onze Raad & Daad Advieslijn. Daar krijgen zij advies over AOW en pensioen, huurderszaken, mantelzorg, consumentenzaken, ouderenmishandeling, eenzaamheid en belastingzaken.

Onze Belastingservice heeft 261 bestaande en zo’n 50 nieuwe vrijwilligers opgeleid. Vanaf 1 maart 2019 zullen zij weer duizenden leden helpen met de belastingaangifte over het jaar 2018.

We bereikten miljoenen keren krantenlezers, websitescrollers, televisiekijkers en radioluisteraars. Dat deden we met maar liefst 250 persberichten, brieven aan de Tweede Kamer en opinieartikelen, en daar bovenop vele honderden interviews en commentaren. Op deze manier laten we uw stem horen in de media.

100.000 mensen bezoeken maandelijks www.anbo.nl.

Onze analyse van de miljoenennota en de jaarlijkse nieuwsbrief met belastingtips zijn de bestgelezen nieuwsbrieven die we versturen. Maar liefst 62.000 leden en niet-leden houden zich op deze manier op de hoogte van het laatste nieuws. Ook meelezen? Schrijf u in via ANBO.nl/nieuwsbrief.

5040 keer legden ANBO-vrijwilligers een huisbezoek af. Komend jaar worden onze vrijwilligers extra getraind om financiële uitbuiting en mishandeling sneller te signalen.

9 september 1900
Oprichting van de 'Bond voor Staatspensioneering' (waarvan ANBO de rechtsopvolger is), die zich inzet voor een staatspensioen zonder premiebetaling.

23 juli 1945
Oprichting Algemene Bond van Ouden van Dagen (later Algemene Bond van Bejaarden, ABB). In 1951 waren er 28.000 leden aangesloten.

1947
Dankzij de vele inspanningen van de ABB en de Bond voor Staatspensioneering wordt de Noodwet Ouderdomsvoorziening (ofwel de noodwet-Drees) van kracht. Ouderen met onvoldoende inkomsten, krijgen een uitkering.

1957
Eindelijk is het 'allemanspensioen' een feit met de invoering van de Algemene Ouderdoms Wet (AOW). Iedereen die 65 wordt, krijgt nu een uitkering van de staat.

1964
De AOW is bij invoering nog maar een bodempensioen en er gaan veel stemmen op dat de uitkering omhoog moet. De seniorenbonden steken de handen ineen en organiseren een grote demonstratie in de Utrechtse Jaarbeurs. De ouderenorganisaties gaan zich steeds meer richten op het beïnvloeden van regeringsbeleid.

1970
Door de inzet van de ouderenbonden wordt de AOW verhoogd.

1974
Eindelijk meer zekerheid: de AOW wordt gelijkgesteld met de hoogte van het minimumloon en wordt welvaartsvast.

6 december 1977
De Bond voor Staatspensionering en de Algemene Bond voor Bejaarden trekken steeds meer samen op in de strijd voor ouderenbelangen. Ze besluiten tot een fusie. De huidige ANBO is een feit.

1994
Sinds de invoering van de AOW blijft deze altijd onder politieke en economische druk staan. Daarom organiseert ANBO een grote manifestatie in Eindhoven om onder meer AOW voor alleenstaanden op niveau te houden.

Juni 2013
Na drie jaar van versterking en modernisering, gaat ANBO over van getrapte naar directe democratie. ANBO krijgt een Ledenraad, met 25 vertegenwoordigers die rechtsreeks door de leden zijn gekozen. En dat is vooruitstrevend: ANBO is een van de eerste verenigingen in Europa die gaat werken met een directe ledendemocratie.

2014
ANBO wordt steeds bekender en kan daarmee ook meer invloed uitoefenen. Politici weten onze belangenbehartigers te vinden als ze advies nodig hebben. ANBO praat mee in pensioenfondsen en zit aan tafel bij vele andere maatschappelijke spelers. Media weten ons te vinden. Met een grote achterban, een moderne organisatiestructuur en een krachtige lobby is ANBO klaar voor de toekomst.