schoonmaken

Wmo in Beeld, aflevering 1: directeur thuiszorgorganisatie

"Huishoudelijk hulpen zijn zó veel meer dan 'poetshulp'!"
 

In ANBO's onlinerubriek 'Wmo in Beeld' komen steeds andere betrokkenen bij de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) aan het woord. In deze eerste aflevering spreken we met Peggy van der Koelen, directeur van thuiszorgorganisatie Vierstroom Hulp Thuis.

In 2013 begon Peggy van der Koelen als directeur van Vierstroom Hulp Thuis. De organisatie biedt in 14 gemeenten ondersteuning aan circa 4000 cliënten: "Voornamelijk huishoudelijke hulp uit de Wmo, maar ook particuliere hulp; soms is het vanwege de eigen bijdrage die mensen via het CAK moeten betalen beter voor ze om de zorg zelf bij ons in te kopen. In groeiende mate geven we daarnaast begeleiding thuis."

"Onze zorgdienst richt zich met name op de huishoudelijke hulp. De gemeente was daar in de oude Wmo – die sinds 2007 bestond - al verantwoordelijk voor." In 2015 is er veel veranderd door invoering van de Wmo2015. Er moest een forse veertig procent bezuinigd worden op deze ondersteuning. "Dat ging echt veel te snel, rücksichtslos eigenlijk. Wat mij vooral tegenstond; er was geen tijd voor innovatie, geen tijd om na te denken hoe we de thuiszorg dan efficiënter konden inrichten. Wij konden als zorgaanbieder ook niet meedenken in het proces. Jammer, want dan was er meer draagvlak geweest."

Code Verantwoordelijk Marktgedrag Thuisondersteuning

Voor Vierstroom Hulp Thuis en veel andere thuiszorgorganisaties, ging de nieuwe Wmo dus niet goed van start. Van der Koelen: "In hun bezuinigingsdrift drukten gemeenten zwaar op de tarieven van zorgaanbieders, waardoor de organisaties met vaste mensen in dienst het zwaar kregen. Daarom waren wij één van de organisaties die aan de Code Verantwoordelijk Marktgedrag werkten. Daarin hebben we gekeken naar een goed tarief, zodat organisaties zich fatsoenlijk aan de CAO kunnen houden. Anders was er enkel ruimte voor prijsvechters die hun thuishulpen niet netjes behandelen." Wat begon onder zorgorganisaties werd groter: gemeenten, vakbond CNV en ook ANBO sloten zich aan en inmiddels worden deze regels meer en meer gemeengoed.

Van huishoudelijke hulp naar thuisondersteuner

Ondanks de initiële problemen rondom de bezuinigingen staat Van der Koelen achter de visie van zo lang mogelijk zelfredzaam blijven. "Zorg zo veel mogelijk in de buurt organiseren, met zo veel mogelijk zelfstandigheid, is de grote wens van mensen. Wel zie je dat er grenzen zijn aan die zelfredzaamheid. Het sociaal netwerk is niet meer hetzelfde als vroeger: families wonen verder uit elkaar en mensen kunnen daardoor ook kwetsbaar zijn."

Volgens Van der Koelen gaat huishoudelijke ondersteuning dan ook veel verder dan het bieden van huishoudelijke hulp. "Wij verzorgen steeds meer begeleiding, naast het schoon houden van het huis. We signaleren kwetsbaarheid, eenzaamheid, beginnende tekenen van dementie, voedingsproblematiek of moeilijkheden met financiën. We zetten in op het algehele welbevinden en dat is veel breder dan of het huis schoon is."

Bij Vierstroom Hulp Thuis spreken we liever niet van een huishoudelijke hulp, maar van een thuisondersteuner, vertelt Van der Koelen. "Onze mensen kunnen verschillende opleidingsniveaus hebben. Daar waar we de ruimte hebben, scholen we medewerkers bij. Denk bijvoorbeeld aan een cursus signaleren of steunkousen aantrekken. Als medewerkers zien dat iets misgaat, koppelen ze dat terug. Waar nodig kunnen we de ondersteuning dan aanvullen. Deze aanpak heeft volgens mij de toekomst. Niet kijken naar wat mag, maar naar wat nodig is!"

Voor die combinatie tussen begeleiding en huishoudelijke hulp lopen nu ook pilots met gemeenten. Zodat er flexibeler met de tarieven kan worden omgesprongen.

In de praktijk

Van der Koelen geeft een voorbeeld van hoe huishoudelijke hulp en begeleiding verweven raken: "Onze medewerker geeft drie uur huishoudelijke hulp per week bij een mevrouw. Ze ziet en hoort dat mevrouw 's avonds wat angstig is. Daarom gaat de medewerker een deel van die drie uur inzetten om soms in de avond te buurten en te checken of alles goed dicht zit, kijkt direct even of mevrouw heeft gegeten en belt zo nu en dan even op om te vragen hoe het gaat. Het lijken kleinigheden, maar ze maken een wereld van verschil voor de cliënt."

Peggy van der KOelen"Ander voorbeeld: een medewerker helpt ook met checken of er voldoende boodschappen in huis zijn. Vooral bij senioren die alleen wonen is niet altijd voldoende in huis voor een gezonde maaltijd. De thuisondersteuner zorgt voor extra boodschappen en overlegt met de familie over hoe het gaat met de cliënt."

Om deze manier van werken van de grond te laten komen is nog wel wat werk nodig, ziet Van der Koelen. "Gemeenten en zorgaanbieders moeten minder denken in termen van producten en meer in resultaten en kwaliteit. Zo is de Wmo ook bedoeld, maar het blijkt moeilijk die omschakeling te maken." Nog meer organiseren op wijkniveau, dicht bij de mensen. "Dat geeft de meeste herkenbaarheid, overzicht en is ook het efficiëntst. En tenslotte: senioren en hun mantelzorgers maken nog niet alles kenbaar. Mensen moeten meer hun mond durven opentrekken over ondersteuning die ze nodig hebben, juist ook als dat verder gaat dan een schoon huis."

ANBO.nl maakt gebruik van cookies
anbo.nl plaatst cookies om het gebruik van de website te analyseren en om het mogelijk te maken inhoud via social media te delen. De website maakt ook gebruik van functies van derden die mogelijk cookies kunnen plaatsen. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van de site stemt u in met het plaatsen hiervan. In onze disclaimer leest u hier meer over. Sluiten