Hoe herkent u bankfraude?

Oplichters proberen voortdurend om toegang te krijgen tot iemands (spaar)geld bij een bank. Hierna volgen vijf belangrijke tips om deze fraude te herkennen en te voorkomen:

Alarmsignaal 1

U krijgt een e-mail, tekstbericht of telefoontje met de volgende boodschap: “U hebt een nieuwe betaalpas nodig. Vul uw huidige pincode in om de pas te vervangen en uw code te behouden.”

  • Een bankmedewerker vraagt nooit naar uw inlogcodes, pincode of andere beveiligingscodes. Een oplichter wel.

Alarmsignaal 2

U krijgt een telefoontje van een ‘bankmedewerker’ omdat er ‘iets mis is’ op uw rekening. “Boek uw geld snel over om het veilig te stellen!”

  • Een bankmedewerker vraagt u nooit om geld over te maken naar een andere rekening. Een oplichter wel.

Lees hieronder de overige drie tips om bankfraude te herkennen en voorkomen.

ANBO Advies

  • Persoonlijk advies
  • Hulp bij u thuis, per telefoon of via e-mail
  • Snel antwoord op uw vraag
  • Het ANBO Adviesteam is er voor u
  • Direct, persoonlijk en telefonisch bereikbaar!
  • ANBO leden waarderen ons advies met een 8,5
  • Exclusief en gratis voor leden

Geen antwoord gevonden op uw vraag?

Wilt u ook toegang tot alle informatie en diensten van ANBO, word dan nu lid.

Lid worden