Hoe voorkom ik fraude met mijn bankrekening?

Bank-aan-huis-oplichting

Criminelen zijn heel creatief en inventief om wegen te vinden om aan uw bankgegevens te komen. Met die gegevens kunnen ze dan uw rekening leeghalen. En zo is er weer een nieuwe vorm van oplichting opgedoken: bank-aan-huis-oplichting. Een oplichter belt en doet zich voor als iemand van uw bank. Het telefoonnummer waarmee de oplichter belt, kan het echte nummer van de bank zijn, maar is het niet!  De nep-bankmedewerker maakt u eerst bang met een smoes door bijvoorbeeld te zeggen dat er een verdachte grote betaling vanaf uw bankrekening is gedaan, of dat uw computer niet meer veilig is of dat uw betaalpas of inlogapparaatje vervangen moet worden. Daarna maakt de nep-bankmedewerker u wijs dat iemand van de bank bij u langs moet komen (tja, corona, u kunt niet naar het kantoor komen, dus wij komen naar u) om de problemen op te lossen of om uw pas of inlogapparaat op te halen. Sommige criminelen zijn zo brutaal dat ze zich een weg naar binnen weten te banen om zogenaamd even te helpen met uw computer.

Kijk voor meer informatie op de website van Veiligbankieren.nl >>

Hoe kan ik dit voorkomen?

Uw bank vraagt nooit om uw pincode, betaalpas of inlogapparaat en zal deze zeker nooit bij u ophalen. Trap hier dus niet in! Het is belangrijk dat u alert blijft, daarom helpt ANBO u met een aantal tips. Wilt u deze tips ontvangen? Word dan lid van ANBO voor €48,- per jaar. U krijgt dan toegang tot alle informatie op onze website, persoonlijk advies via Raad & Daad en hulp van onze vrijwilligers.

ANBO Advies

  • Persoonlijk advies
  • Hulp bij u thuis, per telefoon of via e-mail
  • Snel antwoord op uw vraag
  • Het ANBO Adviesteam is er voor u
  • Direct, persoonlijk en telefonisch bereikbaar!
  • ANBO leden waarderen ons advies met een 8,5
  • Exclusief en gratis voor leden

Geen antwoord gevonden op uw vraag?

Wilt u ook toegang tot alle informatie en diensten van ANBO, word dan nu lid.

Lid worden