Het scannen van het ID-bewijs voor DigiD lukt niet

Check de onderstaande stappen als het scannen van uw ID-bewijs niet lukt:

  1. Check of uw telefoon een NFC-lezer heeft en of deze aan staat. 
  2. Controleer of het ID-bewijs geschikt is om te scannen. Alléén Nederlandse ID-bewijzen kunnen gescand worden:
    1. Paspoort
    2. Identiteitskaart
    3. Rijbewijs uitgegeven na 14 november 2014
  3. Buitenlandse ID-bewijzen of verblijfsvergunningen kunnen niet gescand worden.
  4. Zorg dat u eerst klikt op ‘Start scannen’, pas dan gaat de telefoon proberen om de chip te zoeken. Het helpt om de telefoon langzaam over het ID-bewijs te schuiven. Soms duurt het iets langer voordat de chip gevonden is. Als de chip gevonden is, dan moet u het document stil tegen de telefoon aanhouden. 
  5. Afstand te groot: leg uw apparaat met de achterkant op uw identiteitsbewijs. Misschien is de afstand tussen de NFC-lezer en de chip in uw identiteitsbewijs te groot. Vaak helpt het om uw apparaat over het bewijs te verschuiven totdat er verbinding is.
  6. Hoesje: zit er een hoesje om uw telefoon of tablet? Verwijder deze dan en probeer het opnieuw. De meeste apparaten maken een geluidje bij het verbinding maken met de chip in het bewijs.
  7. Metaal in de buurt: bijvoorbeeld het frame van een tafel? Dan werkt NFC mogelijk niet. Leg het ID-bewijs in uw hand en probeer het ID-bewijs opnieuw uit te lezen.

ANBO Advies

  • Persoonlijk advies
  • Hulp bij u thuis, per telefoon of via e-mail
  • Snel antwoord op uw vraag
  • Het ANBO Adviesteam is er voor u
  • Direct, persoonlijk en telefonisch bereikbaar!
  • ANBO leden waarderen ons advies met een 8,5
  • Exclusief en gratis voor leden

Geen antwoord gevonden op uw vraag?

Wilt u ook toegang tot alle informatie en diensten van ANBO, word dan nu lid.

Lid worden