Waarvoor kan ik een DigiD gebruiken?

Een DigiD kan voor diverse doeleinden worden gebruikt, voornamelijk gerelateerd aan online interacties met overheidsorganisaties in Nederland. Hier zijn enkele voorbeelden van waarvoor je een DigiD kunt gebruiken:

Belastingzaken:
Met DigiD kun je toegang krijgen tot de digitale diensten van de Belastingdienst, zoals het indienen van belastingaangiften, het controleren van toeslagen en het bekijken van belastinginformatie

Onderwijs:
Voor zaken als het aanvragen van studiefinanciering, inschrijving bij onderwijsinstellingen en het bekijken van onderwijsgerelateerde informatie.

Zorg:
DigiD wordt gebruikt om online toegang te krijgen tot persoonlijke medische gegevens, het aanvragen van zorgtoeslagen en het regelen van andere zorggerelateerde zaken.

Pensioenfonds:
Je kunt DigiD gebruiken om informatie over je pensioen op te vragen, pensioenkeuzes te maken en wijzigingen door te geven aan je pensioenfonds.

Identiteitsverificatie:
DigiD wordt ook gebruikt voor identiteitsverificatie bij diverse andere overheidsdiensten en instanties, zoals het aanvragen van subsidies, vergunningen of het inschrijven van voertuigen.

Burgerzaken:
Voor online diensten met betrekking tot bevolkingsregisters, zoals het aanvragen van uittreksels uit de Basisregistratie Personen (BRP) en het wijzigen van persoonlijke gegevens.

Digitale post:
DigiD wordt gebruikt om digitale correspondentie van verschillende overheidsinstanties te lezen en te beheren.

ANBO Advies

  • Persoonlijk advies
  • Hulp bij u thuis, per telefoon of via e-mail
  • Snel antwoord op uw vraag
  • Het ANBO Adviesteam is er voor u
  • Direct, persoonlijk en telefonisch bereikbaar!
  • ANBO leden waarderen ons advies met een 8,5
  • Exclusief en gratis voor leden

Geen antwoord gevonden op uw vraag?

Wilt u ook toegang tot alle informatie en diensten van ANBO, word dan nu lid.

Lid worden